فروش آنتی ویروس   بازی انفجار   سایت پیش بینی   خرید vpn   خرید فالوور   فن کویل   خرید کامپیوتر گیمینگ   مراقبت دوران بارداری   سیگنال رایگان فارکس   خرید اپل ایدی   Serial irani   دانلود آهنگ جدید   مکمل های بدنسازی   کفپوش بیمارستانی   دوچرخه ثابت طاهالند   اخبار ورزشی   سریال   آهنگ قدیمی   سایت دانلود آهنگ   دانلود موزیک جدید   دانلود اهنگ   سایت پیش بینی   دوربین تحت شبکه داهوا   خرید بکلینک   خرید اکانت اسپاتیفای   خرید سرور مجازی   خرید صندلی پزشکی   دوربین مداربسته   شیشه بالکن   سیگنال فارکس   لایسنس رایگان نود 32   یوزر پسورد نود 32   سئو سایت   لایسنس نود32   آپدیت نود 32   بک لینک   
 برج خنك كننده برج خنك كننده .

برج خنك كننده

راه اندازي برج خنك كننده مدور

راه اندازي برج خنك كننده مدور ( سري RF ) با توجه به سيستم توزيع آب دوراني و خصوصيات خاص داراي نكات مهمي مي باشد كه بايد رعايت شود. برج هاي خنك كننده سري RF داراي بدنه اي به صورت بطري شكل مي باشند ، بازگشت به تاريخچه اين نوع دستگاه نشان مي دهد كه اين طراحي هندسي اولين بار در كشور آمريكا انجام شد و در اصل براي مناطقي در ايالات متحده كه داراي باد شديد هستند در نظر گرفته شده بود زيرا در مقابل جريان باد شديد به صورت آيروديناميك عمل كرده و ايستايي بالايي دارد. با توجه به شكل هندسي مدور نياز بود كه سيستم توزيع آب دوراني هم طراحي شود كه به صورت كلگي در وسط و لوله هاي توزيع آب در حال دوران طراحي شد. حال به بررسي نكات راه اندازي برج خنك كننده گرد مي پردازيم.

 

اقدامات مورد نياز جهت راه اندازي برج خنك كننده مدور

 

  • لوله هاي آب پخش كن : مي بايست كاملاً تميز باشند تا گرفتگي سوراخها پيش نيايد. موقع نصب لوله ها روي آب پخش كن دقت كنيد كه پيچ هاي تنظيم دقيق بسته شوند، بطوريكه لوله ها  كاملاً در مركز قرار گيرند.
  • كلگي توزيع آب : رسوب و لجن ممكن است جلوي چرخش آب پخش كن را بگيرد. در صورتيكه حركت آب پخش كن كند شود يا بايستد، با وجودي كه مقدار آب در گردش تغيير نكرده باشد ، كله آب پخش كن را براي تميز كردن و چك كردن باز كنيد. وقتي دوباره كله آب پخش كن را مي بنديد مطمئن شويد كه آب داخل بلبرينگ ها نرود و با گريس ضد خوردگي پوشيده شده باشد.
  • هر كثيفي يا زوائد و مواد خارجي را از تشت آب سرد و دريچه هاي ورود هوا تميز كنيد. بررسي كنيد كه لوله ها تميز و فاقد گرفتگي باشند. از ناحيه مكش، تشت آب سرد و سامپ، تفاله ها را جمع آوري كنيد.
  • پكينگ برج خنك كننده و تشت آب سرد را بشوريد تا كثيفي ها خارج شود. براي شستشو از آب با فشار پايين استفاده شود.
  • سطح تشت و فن را چك كنيد تا موازي سطح افق باشند.
  • لوله مركزي را چك كنيد كه حتماً عمودي باشد و تمام بازوهاي آب پخش كن در يك سطح و عمود بر لوله مركزي باشند.
  • مطمئن شويد كه هيچگونه آشغال يا جسم خارجي در تشت و تشتك وجود ندارد.

 

 

  • كلگي توزيع آب برج خنك كننده را با دست حركت دهيد و مطمئن شويد به راحتي حركت مي كند.
  • مطمئن شويد كه بازوهاي آب پخش كن فاصله مناسب خنك كننده و بدنه دارند و به آنها برخورد نخواهد كرد.
  • مطمئن شويد فن و الكتروموتور درست نصب شده اند.
  • تمام پيچ و مهره ها را چك كرده تا هيچ قسمت ول و لق نباشد.
  • تشت را از آب پر كنيد ، در صورت مشاهده هرگونه نشتي ، آن را رفع نمائيد.
  • برق صحيح را به فن وصل كرده و موارد زير را چك كنيد.

الف ) جهت گردش فن را چك كنيد، هوا مي بايست از دهانه مكش كه لوورها هستند مكيده از روي سطوح خنك كننده عبور كرده و به صورت عمودي از بالا خارج شود.

ب ) كابلهاي برق استاندارد بوده و درست بسته شده و مسائل ايمني كاملاً رعايت شده باشند.

  •  جريان آب را برقرار كنيد و گردش آب پخش كن را چك كنيد، هر گونه بي نظمي را رفع نمائيد.
  • اتصالات موتور و اتصال زمين را بررسي كنيد و مطمئن شويد كه محكم متصل شده اند، پوشش جعبه تقسيم را بررسي كنيد تا آب بندي باشد.
  • نيروي كشش تسمه را با توجه به شكل و جدول زير مقايسه و كنترل كنيد.

 

 

  • فن برج خنك كننده را با دست بچرخانيد تا مطمئن شويد كه به نرمي حركت مي كند. زاويه شيب پره هاي فن را چك كنيد. به شكل زير توجه كنيد.
  • هنگاميكه از بالا به برج نگاه مي شود، فن بايد در جهت عقربه هاي ساعت گردش كند. در غير اين صورت در جعبه تقسيم موتور، جاي دو اتصال از سر اتصال هاي الكتريكي موتور را تغيير بدهيد.

 

 

  • سيستم توزيع آب برج خنك كننده را با دست بچرخانيد تا مطمئن شويد كه به نرمي حركت مي كند. توجه كنيد كه مطابق شكل زير نازل هاي خروج آب در جهت و زاويه مناسب قرار داشته باشند.

 

 

  • كنترل كنيد كه لوله هاي توزيع آب به آزادي گردش مي كنند. اين سيستم هنگاميكه از بالا ديده شود بايد در جهت عقربه هاي ساعت حركت كند. سرعت دوران بايد با اعداد جدول زير تطبيق داشته باشند.

 

 

  • مطمئن شويد كه شير شناور آب جبراني در جاي خود قرار دارد و به خوبي كار مي كند.
  • از محكم بودن پيچ هايي كه موتور و كاهنده سرعت را به نگهدارنده ها و نگهدارنده ها را به چارچوب برج و خود قطعات چارچوب را به يكديگر متصل مي كنند، اطمينان حاصل كنيد.
  • تشت برج خنك كننده و سيستم گردش آب را تا رسيدن سطح آب به ميزان مطلوب پر كنيد. شير شناور بايد طوري تنظيم شود كه آب را در سطح لازم نگه دارد، تشت آب سرد بايد تا سطح سر ريز پر شود. به شكل زير توجه كنيد.

 

 

  • عمر و عملكرد بيشينه بستگي به نگهداري و رسيدگي به تمام قطعات برج و سيستم مربوطه دارد. در بيشتر موارد يك بازرسي كلي از برج در هر روز، كافي است. ما براي اطمينان از موثر بودن و كاركرد ايمن برج خنك كننده، استفاده از يك برنامه بازرسي مرتب را پيشنهاد مي كنيم.

 

http://badrantahvie.com/bottle-type-cooling-tower-start-up/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۱۴:۴۶ توسط:بادران موضوع:

انتخاب تجهيزات برج خنك كن متناسب با كيفيت آب

انتخاب تجهيزات برج خنك كن متناسب با كيفيت آب به معني طراحي، انتخاب و تطبيق متريال مورد استفاده در ساخت تجهيزات برج خنك كننده متناسب با كيفيت منبع آب موجود جهت گردش در برج خنك كن مي باشد. نحوه اين انتخاب باعث مي شود كه در مراحل عمليات آبي و سيكل تغليظ بهترين عملكرد و پايداري در برج خنك كننده را داشته باشيم. مهم نيست چه منبع آبي داريم با انتخاب صحيح تجهيزات برج خنك كننده مي توان اثرات تركيبات و ناخالصي هاي موجود در آب را به حداقل رساند. محافظت از برج خنك كننده و اجزاي آن اولين الويت طراح ، سازنده و كاربر مي باشد.

 

مراحل انتخاب تجهيزات برج خنك كن متناسب با كيفيت آب

 

  • بررسي انواع برج خنك كننده جهت تشخيص تناسب متريال ساخت با اثر كيفيت آب روي برج خنك كننده
  • بررسي ناخالصي هاي موجود در منبع آب مورد استفاده
  • بررسي و انتخاب عمليات آبي مورد نياز در سيستم
  • انتخاب نوع تجهيزات برج خنك كننده ، انتخاب نوع عمليات آب و سيكل تغليظ

 

انتخاب تجهيزات برج خنك كننده متناسب با كيفيت آب اقدام حياتي مي باشد ، همچنين كيفيت آب در گردش درون برج خنك كننده نيز نوع عمليات آبي در برج خنك كننده را مشخص مي كند. ليست زير اثر كيفيت آب بروي متريالي را نشان ميدهد كه به طور معمول در برج هاي خنك كننده به كار مي رود و سپس راه هاي مديريت و محافظت آن را پيشنهاد مي دهد.

 

چوب : بايد در برابر پوسيدگي و يا حمله مواد شيميايي محافظت گردد.

 

فولاد : مستعد خوردگي در اثر سختي آب بالا ، ذرات معلق ، زيست توده ، ناخاليصي هاي سنگين / استفاده از بازدارنده هاي شيميايي ، افزايش دبي آب و كاهش ماند آب درون برج خنك كننده ، كاهش سيكل تغليظ

 

آهن گالوانيزه ( با روي و مس ) : مستعد خوردگي در اثر سختي آب بالا ، مقدار pH زير ۶٫۵ يا مقدار pH بالاي ۸٫۵ / سيكل تغليظ را كاهش دهيد ، با افزودني هاي شيميايي مقدار pH را تنظيم كنيد.

 

استنلس استيل ۳۰۴ : مستعد خوردگي هنگام تجمع كلرايد ، زيست توده سريع موجب حفره حفره شدن مي شود ، خوردگي در كلرايد بالاتر از ۲۰۰ ميلي گرم در ليتر ، سطوح تميز  تا ۱۰۰۰ ميليگرم كلرايد را تحمل مي كند / استفاده از بازدارنده هاي خوردگي احتمال خوردگي را كاهش مي دهد ، نگخ داشتن اكسيدان مثبت موجب تشكيل فيلم اكسيد شده و تجمع زيست توده را كاهش مي دهد ، نيترات ها موجب كاهش احتمال خوردگي مي شود.

 

استنلس استيل ۳۱۶ : مانند استنلس استيل ۳۰۴ در مقابل كلرايد ضعيف هستند ، تا مقدار كلرايد ۵۰۰۰ ميلي گرم در ليتر را تحمل مي كند و در سطوح تميز تا ۳۰۰۰۰ ميليگرم در ليتر كلرايد را تحمل مي كند / عمل به مانند استنلس استيل ۳۰۴

 

آلياژ مس : مستعد خوردگي در اثر آمونيا و سختي آب بالا. آمونيا بالاتر از ۰٫۵ ميليگرم در ليتر مانند NH3 مي تواند باعث ترك و خوردگي شود و به زيست توده ها كمك مي كند تا باعث خوردگي در لايه هاي زيرين آلياژ مس شوند. آلياژ هاي مس نيكل به ترك خوردن مقاوم هستند / عمليات آبي استعداد خوردگي را به حداقل مي رساند. بازدارنده هاي خوردگي مانند TTA يا BZT و BBT احتمال ترك خوردن را كاهش مي دهند ولي به طور كامل از بين نمي برند ، در اين ميان BBT از همه موثر تر است.

 

پلاستيك ها : از تجمع رسوب جلوگيري كنيد و زيست توده ها را از بين ببريد.

 

جهت مطالعه بيشتر به مطلب ” اثر كيفيت آب روي برج خنك كننده ” مراجع فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/matching-cooling-tower-design-with-water-quality/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۲:۳۰ توسط:بادران موضوع:

باي پس برج خنك كننده

باي پس برج خنك كننده به معني تغيير مسير بخشي از آب گرم ورودي بدون وارد شدن به برج خنك كننده به مسير برگشت آب خنك است. اين انتقال به روش هاي مختلفي انجام مي شود ، اجراي صحيح باي پس بسيار اهميت دارد زيراكه نصب غير صحيح باي پس موجب عملكرد غير پايدار پمپ و تغيير زياد دبي آب در كندانسور مي شود. تغييرات دبي آب در كندانسور موجب تغييرات دماي آب خنك مخصوصا در چيلر هاي جذبي مي شود و احتمال خرابي در پمپ برج خنك كننده را بالا مي برد. در ادامه به بررسي نحوه و تجهيزات مورد نياز باي پس گرفتن از برج خنك كننده مي پردازيم.

روش هاي باي پس برج خنك كننده

دو روش براي باي پس وجود دارد:

  • باي پس به تشت برج خنك كننده
  • باي پس به لوله مكش

به طور كلي باي پس به تشت برج خنك كننده پيشنهاد مي گردد زيرا جريان پايدارتري ايجاد مي كند و خطر مكش هوا به پمپ را به حداقل مي رساند.

شير هاي كنترل كه براي باي پس برج خنك كن به كار مي روند عبارتند از:

  • سه راهه انتقال يا باي پس
  • دو راهه دو ارتباطه ( معمولا شير پروانه اي ) كه مانند شير سه عمل مي كند
  • شير دو راه ساده پروانه اي كه بروي لوله باي پس قرار مي گيرد

بايد اشاره كنيم كه شير سه را مختلط نبايد براي كنترل باي پس به كار رود.

شير سه راه مختلط ( دو ورودي يك خروجي ) نبايد براي باي پس برج خنك كن به كار رود زيرا بايد روي لوله مكش پمپ برج خنك كننده نصب شود و مي تواند مشكلاتي در فشار مكش پمپ ايجاد كند. شير سه راهه انتقال ( يك ورودي دو خروجي ) پيشنهاد مي شود به اين دليل كه در مسير برگشت كندانسور ( خروجي پمپ ) نصب مي شود و نمي تواند عملكرد پمپ را تحت تأثير قرار دهد.

به دليل گران بودن و دسترسي محدود استفاده از شير سه راهه انتقال براي لوله هاي ۴ اينچ و پايينتر مشكل است. براي لوله هاي بزرگتر از ۴ اينچ شير پروانه دو ارتباطه به كار مي رود و همان عملكرد را دارد. شير پروانه اي دو راهه نيز براي باي پس استفاده مي شود.

جهت مطالعه بيشتر به مطالب ” لوله مكش پمپ برج خنك كننده ” و ” كاويتاسيون در پمپ برج خنك كننده ” و ” محاسبه هد پمپ برج خنك كننده ” مراجعه فرماييد.

http://badrantahvie.com/cooling-tower-bypass/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۲۹:۲۹ توسط:بادران موضوع:

لوله مكش پمپ برج خنك كننده

لوله مكش پمپ برج خنك كننده لوله اي است كه قبل از پمپ قرار گرفته است و سيال را از برج خنك كننده به پمپ مي رساند و پمپ سيال را از اين مسير مكش مي نمايد و در سرتاسر مسير لوله كشي به جريان مي اندازد. در اجراي لوله كشي برج خنك كننده حتما بايد قوانين مربوط به لوله مكش پمپ را در نظر گرفت در غير اينصورت ممكن است با مشكلات جدي در پمپ از جمله كاويتاسيون ، جريان توربولانت و افت فشار اصطكاك مواجه شويم. در مطلب پيشرو به نكات مهم در طراحي و اجراي مسير لوله مكش پمپ مي پردازيم و آن ها را مورد بررسي قرار مي دهيم.

-

قوانين اجراي لوله مكش پمپ برج خنك كننده

حال به بررسي قوانين مهم اجراي لوله مكش پمپ برج خنك كن مي پردازيم:

قانون اول : لوله مكش را خالي بگذاريد.

از قراردادن انواع شير هاي باي پس ، يكطرفه و يا بالانس در مسير لوله مكش پمپ برج خنك كننده خودداري كنيد زيرا اين تجهيزات افت فشار در مسير ايجاد مي كنند و مكش آب را دچار مشكل مي كنند ، در صورت نياز به استفاه از اين تجهيزات ، آن ها را ده برابر قطر لوله از پمپ فاصله دهيد و نصب نماييد ، در ضمن بهتر است تمامي اين تجهيزات را در مسير خروج پمپ قرار دهيد و لوله مكش را خالي بگذاريد.

-

قانون دوم : لوله مكش و پمپ بايد پايين تر از سطح تشت قرار بگيرند.

قرار گرفتن لوله مكش و پمپ در سطح پايينتر از تشت آب موجب مي شود كه پمپ در هنگام راه اندازي غرق در آب باشد و مشكلي بوجود نيايد. در صورتي كه پمپ در هنگام راه اندازي غرق در آب نباشد هوا به پمپ وارد شده و موجب تخريب پمپ و تجهيزات ديگر مي شود.

در شكل زير مي بينيد كه پمپ در هنگام استارت غرق در آب نيست و دچار مشكل مي شود ، بنابراين لازم است كه از شير يك طرفه در لوله مكش استفاده شود تا اجازه تخليه كامل آب به هنگام خاموش شدن پمپ را ندهد و پمپ تا هنگام استارت بعدي غرق در آب بماند. در اين حالت به دليل بالاتر قرار گرفتن پمپ از سطح آب تشت مقدار NPSH كاهش مي يابد.

-

قانون سوم : از قرار دادن لوله هواگير بالاتر از پمپ در لوله مكش اجتناب كنيد.

لوله كشي در شكل زير اشتباه است. در صورتيكه حتما نياز به قرار دادن لوله هواگير در مسير لوله مكش هستيد بايد اصلاحاتي در لوله كشي انجام دهيد، اين تغييرات را در شكل بعد مي بينيد.

-

قانون چهارم : از صافي با مش ريز در مسير مكش پمپ استفاده نكنيد.

صافي ها مثل چاقو دو لبه هستند و در حاليكه براي حفاظت پمپ ها ، شير ها ، كندانسور ها ، نازل ها در مقابل رسوب و كثيفي استفاده مي شوند در صورت استفاده در جاي اشتباه مشكل ساز مي شوند. استفاده از صافي در مسير مكش پمپ حركن كاملا اشتباه است به اين دليل كه در صورت گرفتگي صافي ، فشار پمپ تغيير مي كند و كاويتاسيون اتفاق مي افتد.

اين مشكل غير قابل اصلاح است فقط در صورتي مي توان از صافي در مسير مكش پمپ استفاده نمود كه مقدار دهانه مش آن از ۳/۱۶ اينچ تا ۱/۴ اينچ باشد. تمام برج هاي خنك كننده بايد داخل تشت داراي صافي باشند ولي در صورتيكه اين صافي آنجا تعبيه نشده است مي توان از صافي با سايز مش بالا و افت فشار كم در مسير مكش پمپ برج خنك كننده استفاده نمود.

صافي با مش ريز معمولا براي حفاظت كندانسور، شير ها و نازل هاي آن مورد استفاده قرار مي گيرد. صافي با مش ريز بايد در مسير خروجي پمپ معمولا بين پمپ و شير يكطرفه پمپ قرار گيرد ، اين محل كار اپراتور براي تخليه و تميز كردن صافي را راحت مي كند.

گرفتگي صافي ها در گردش آب برج خنك كننده مشكل ايجاد مي كنند. برگ درختان ، تكه هاي روزنامه و … معمولا باعث بسته شدن مسير عبور آب در صافي مي شود. در برج هاي بزرگ مي توان به جاي زيرآب برج خنك كننده ( بلودان برج خنك كننده ) از سرريز آب براي خروج رسوبات و كثيفي ها از برج خنك كن استفاده نمود.

با تمام تهميدات باز هم صافي ها دچار گرفتيگي مي شوند، مي توان از ابزار ساده اي براي تشخيص گرفتگي صافي ها استفاده نمود. با قرار دادن گيج اختلاف فشار در دو سر صافي مي توان در صورت گرفتگي صافي تغييرات فشار را مشاهده نمود، حتي مي توان براي مقدار مشخص تغييرات آلارم تعريف كرد تا به موقع نسبت به نظافت آن اقدام نمود.

اين مقاله كاري بود از بخش فني شركت بادران تهويه صنعت اميدواريم با تشريح مسائل و جزئيات دانش برج هاي خنك كننده گامي در جهت پيشرفت و كمك به صنايع كشور عزيزمان ايران برداريم ، در اين راه ما را از نظرات و پيشنهادات ارزشمند خود بهره مند سازيد. جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به مقالات ” لوله كشي برج خنك كننده ” ، ” انتخاب پمپ برج خنك كن ” ، ” كاويتاسيون در پمپ برج خنك كننده ” و ” محاسبه هد پمپ برج خنك كننده ” و همچنين وب سايت پمپ برج خنك كننده گراندفوس مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-pump-suction-line/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۰۹:۲۶ توسط:بادران موضوع:

كاويتاسيون در پمپ برج خنك كننده

كاويتاسيون در پمپ برج خنك كننده هنگامي به وجود مي آيد كه به دليل لوله كشي غير صحيح هوا وارد مسير مكش پمپ برج خنك كن مي شود و به مرور باعث تخريب مكانيكي پمپ مي شود. در نتيجه كاويتاسيون ، پره هاي رانش و يا شفت پمپ تخريب و شكسته خواهد شد. طراحي و نصب صحيح لوله كشي در جلوگيري از بروز كاويتاسيون و وارد شدن هوا به مسير مكش پمپ داراي اهميت مي باشد. در ادامه مطلب به بررسي دلايل بروز كاويتاسيون در پمپ برج خنك كننده مي پردازيم و راه هاي جلوگيري از آن را بررسي مي كنيم.

دلايل بروز كاويتاسيون در پمپ برج خنك كننده

اغلب به دليل كاويتاسيون يا وجود هوا در لوله مكش به پره ها يا شفت پمپ شوك وارد مي شود و از نظر مكانيكي آن را تخريب مي كند كه در نتيجه باعث كاهش جريان آب مي شود. در صورت وجود مقدار زياد هوا در لوله مكش ، شفت پمپ به سرعت دچار شكستگي مي شود. دليل اين شكست هم اين است كه هنگامي كه هوا وارد پروانه مي شود بار وارد شده ناگهان صفر مي شود و سپس آب با فشار بالا وارد مي شود مابين اين تغييرات بار صفر و ماكسيمم مانند وارد آمدن ضربه پروانه مي شكند.

سه دليل براي وارد شدن هوا به لوله مكش وجود دارد:

  • باي پس به لوله مكش پمپ
  • مسير تخليه مانند در ناحيه مكش پمپ
  • جريان گردابي در برج خنك كن

باي پس به لوله مكش پمپ

نصب غير صحيح لوله باي پس به صورت مستقيم به لوله مكش موجب ورود هواي بسيار زياد به پمپ خواهد شد. وقتي فشار زير اتمسفر در باي پس و اتصالات لوله خروج وجود داشته باشد هوا به لوله مكش وارد مي شود.

در شكل ، وقتي برج خنك كننده در حال باي پس كردن است فشار در نقطه B به اندازه ارتفاع H1 بالاتر از فشار اتمسفر خواهد بود. فشار در نقطه C زير اتمسفريك است ، كه باعث مكش هوا مي شود فقط وقتي درست عمل مي كند كه كاهش فشار استاتيك به دليل ارتفاع H2 معادل يا كوچكتر از افت فشار جريان در لوله باي پس باشد. شير كنترل باي پس و لوله كشي باي پس طراحي مي شوند تا افت فشار كافي را در لوله باي پس بوجود آورده تا از فشار زير اتمسفريك در نقطه C جلوگيري كنند و هنگامي كه برج خنك كن در باي پس است باعث به جريان افتادن آب در واتر لگ نيز شوند.

همانطور كه در شكل دوم نشان داده شده است ، ورود مستقيم باي پس به برج خنك كننده احتمال مكش هوا به مسير پمپ را كاملا از بين ميبرد ، در نتيجه اين طرح لوله كشي مورد تأييد فني شركت بادران تهويه صنعت است.

مسير تخليه مانند در ناحيه مكش پمپ

در خيلي از برج هاي خنك كننده آب به مقدار كافي درتشت آبسرد براي پر كردن لوله مكش وجود ندارد. هنگام استارت پمپ مي تواند آب موجود در تشت را به صورت ناگهاني خالي و يا پايين تر از حد قرمز بوجود آمدن ورتكس نمايد. در هر دو حالت هوا به مسير مكش پمپ وارد شده و براي پمپ فاجعه آميز خواهد بود.

روش صحيح و غير صحيح لوله كشي در دو شكل زير نشان داده شده است. همانطور كه در شكل اول مي بينيد پمپ هنگام استارت بايد كندانسور و تمام مسيرلوله كشي برج خنك كننده را با آب پر نمايد كه به دليل عدم وجود حجم آب مناسب در تشت ، موجب كاهش ناگهاني آب در تشت برج خنك كننده شده و هوا به مسير مكش وارد مي شود.

در شكل بعدي شير يكطرفه جلوي تخليه لوله هاي عمودي را مي گيرد در حاليكه واتر لگ هم از تخليه لوله هاي افقي برگشت جلوگيري مي كند و از كاويتاسيون در پمپ برج خنك كننده جلوگيري مي كند.

به عنوان يك اصل عمومي ، در طراحي لوله كشي برج خنك كننده بايد لوله اي عمودي قبل از كندانسور و بعد از شير يكطرفه در نظر گرفته شود كه به آن لوله پر كننده مي گويند ، اين لوله دو نقش را ايفا مي كند:

  • باعث پر آب شدن مسير كندانسور مستقل از پمپ و تشت برج خنك كننده مي شود كه خطر خالي شدن آب در هنگام استارت را از بين مي برد.
  • در هنگام شروع به كار چيلر مهم است كه كندانسور از آب پر باشد ، در حالي كه بسياري از كندانسور ها در سطح ارتفاع بالاتر از تشت برج خنك كننده نصب مي شوند در صورت نصب صحيح لوله كشي با لوله پر كننده و شير يكطرفه در هنگام استارت چيلر ، كندانسور پر از آب بوده و مشكلي نخواهد داشت.

استفاده از شير كاهنده فشار نيز از مشكلات نشت و برگشت تخليه نيز محافظت مي كند. با توجه به شكل مسير زيرآب برج خنك كننده يا بلو دان هم در مسير افقي برگشت به برج خنك كننده قرار گرفته است كه تنها در زمان روشن بودن پمپ مي توان بلو دان را انجام داد كه اين مسير صحيح است و پيشنهاد مي گردد.

جريان گردابي در برج خنك كننده

جريان گردابي در برج خنك كننده هنگامي رخ مي دهد كه ميزان سطح آب موجود در تشت برج خنك كننده با ميزان جريان آب در گردش متناسب نباشد. بوجود آمدن جريان گردابي باعث ورود هوا و در نتيجه كاويتاسيون در پمپ برج خنك كننده مي شود. جهت رفع اين مشكل مي توان از درپوش يا قطعه اي براي شكستن جريان گردابي در تشت و مسير لوله استفاده نمود.

در برخي موارد مسير لوله مكش پمپ از فلنج اتصال برج خنك كننده كوچكتر گرفته مي شود كه در اين حالت به دليل بوجود آمدن سرعت بالاي آب ممكن است جريان گردابي درون لوله بوجود آبد. بنابراين توصيه مي شود كه مسير لوله از تشت برج خنك كننده به طول ۱۰ برابر قطر لوله به اندازه همان اتصال تشت لوله كشي شود و سپس با قطر كوچكتر به پمپ متصل شود تا سرعت آب كنترل شود و درون لوله جريان گردابي بوجود نيايد.

وظيفه مهندس طراح و شركت سازنده است كه لوله كشي ، پمپ و اتصالات متناسب باشد و آب بدون مشكل جريان يابد. حال در صورت طراحي اشتباه ممكن است چندين مشكل بوجود آيد:

  • هد پمپ بيش از اندازه در نظر گرفته شود كه در اين حالت دبي افزايش مي يابد. در اين حالت بايد با استفاده از شير بالانسينگ يا شير فشار شكن در مسير لوله كشي استفاده نمود.
  • نصب اشتباه كنترلر هاي باي پس كه موجب تغيير شديد نقطه اي فشار و افزايش دبي آب خواهد شد.

جهت مطالعه بيشتر به مطلب ” انتخاب پمپ برج خنك كن ” و ” محاسبه هد پمپ برج خنك كننده ” مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-pump-cavitation/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۳۴:۴۲ توسط:بادران موضوع:

محاسبه هد پمپ برج خنك كننده

محاسبه هد پمپ برج خنك كننده از جمله اقدامات مهم قبل از انتخاب پمپ برج خنك كن مي باشد. همانطور كه قبلا اشاره شد براي انتخاب پمپ برج خنك كننده نياز به دو پارامتر هد كل مورد نياز و دبي آب در گردش در برج خنك كن مي باشد. بنابراين جهت انتخاب پمپ مناسب ابتدا بايد هد پمپ به درستي محاسبه شود. به طور كلي هد پمپ برج خنك كننده برابر مجموع هد مورد نياز براي غلبه بر اصطكاك جريان آب در طول لوله كشي ، هد استاتيك ( فقط برج خنك كننده مدار باز ) ، افت فشار آب در كندانسور ، افت فشار آب در برج خنك كننده  و شير ها مي باشد.

محاسبه هد پمپ برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز

هد پمپ برج خنك كننده مدار باز متفاوت از هد پمپ در برج خنك كننده مدار بسته مي باشد. تفاوت اين دو در محاسبه هد استاتيك در برج خنك كننده مدار باز است. در برج خنك كننده مدار بسته نيازي به محاسبه هد استاتيك براي انتخاب پمپ نيست به دليل اينكه هد استاتيك بين رايزر هاي رفت و برگشت خنثي مي شود. افت هد استاتيك جريان آب با هر ارتفاعي در لوله رفت با بازيابي هد استاتيك جريان آب در برگشت جبران مي شود. تنها هد مورد نياز در برج خنك كننده مدار بسته افت هد در مسير كوئل هاي داخل برج خنك كننده به دليل اصطكاك جريان مي باشد و در برج خنك كننده مدار بسته هد استاتيك محاسبه نمي شود.

مدار لوله كشي برج خنك كننده مدار باز از مدار لوله كشي برج خنك كننده مدار بسته متفاوت است. در برج خنك كننده مدار باز هد استاتيك غير قابل جبران است. در برج خنك كننده مدار باز پمپ بايد آب را از خط مبدا پايين به خط مقصد بالا انتقال دهد كه اين نياز به كار پمپ دارد در نتيجه در بررسي هد برج خنك كننده مدار باز هد استاتيك اهميت ويژه اي دارد.

در برج خنك كننده مدار باز در شكل زير علاوه بر هد مورد نياز براي غلبه بر اصطكاك جريان آب از نقطه A به نقطه D نياز به هد Hs براي انتقال آب از نقطه پايين به نقطه بالا مي باشد.

در برخي از برج هاي خنك كننده نياز به محاسبه افت فشار مورد نياز در نازل ها، لوله ها و ساير تجهيزات مي باشد كه حتما بايد مورد توجه قرار گيرد. به طور كلي در محاسبه هد پمپ برج خنك كننده بايد افت فشار آب در اثر اصطكاك جريان آب در طول لوله كشي، افت فشار آب در كندانسور ، افت فشار آب در برج خنك كننده  و شير ها مورد توجه قرار گيرد. علاوه بر اين در برج خنك كننده مدار باز بايد هد استاتيك براي انتقال آب در نقطه پايين به نقطه بالا در نظر گرفته شود.

معمولا در برج خنك كننده مدار باز بيشتر توجهات معطوف به ارتفاع هد استاتيك Ho است ( ارتفاع باز مدار ) همانطور كه در شكل ملاحظه مي كنيد اين در واقع فرض ساده  اي است كه در آن ارتفاع سيفون يعني DE در نظر گرفته نمي شود. اين ارتفاع به نام داون كامر سيفون ( Downcomer siphon ) شناخته مي شود كه بايد در صورت وجود اين نوع لوله كشي در محاسبات مورد توجه قرار گيرد.

جهت مطالعه بيشتر به مطلب ” لوله كشي برج خنك كننده ” مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-pump-head-calculation/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۲۲:۵۸ توسط:بادران موضوع:

از سرويس خارج كردن برج خنك كننده

از سرويس خارج كردن برج خنك كننده به معني انجام اقدامات لازم جهت توقف كامل فعاليت برج خنك كن و سيستم هاي مرتبط با آن مي باشد. معمولا برج خنك كننده در پايان فصل و يا شروع دوره تعميرات خاموش مي شود. از سرويس خارج كردن برج خنك كننده فرآيند ساده و ارزان قيمت است. دو هفته مانده به زمان خاموش كردن برج خنك كننده سيكل تغليظ برج خنك كننده را به ۵۰ درصد كاهش دهيد تا جامدات و ذرات معلق از كولينگ تاور خارج شود. سپس براي ۲۴ تا ۴۸ ساعت مواد ضد خوردگي را در سيستم به جريان اندازيد تا كل سيستم در مقابل خوردگي مقاوم شود و سپس سيستم را خاموش كرده و حوضچه را كاملا تميز و خشك نماييد.

اقدامات از سرويس خارج كردن برج خنك كننده

برج هاي خنك كننده هيچ گاه به طور كامل از سرويس خارج نمي شوند مگر آنكه كل واحد از سرويس خارج شود. اما امكان دارد لازم شود يك يا چند سل از سل هاي يك برج خنك كننده از سرويس خارج گردد، آنگاه بايستي اين موارد را انجام داد:

  1. از سرويس خارج كردن دستگاه هاي توليد آب بدون املاح DM
  2. براي اين كار، ابتدا با واحد آب جهت از سرويس خارج كردن پمپ ارسالي آب خام به واحد برج هاي خنك كننده تماس گرفته شود، پس از قطع لوپ آب خام ارسالي از واحد آب، دستگاه هاي توليد آب بدون املاح از سرويس خارج شوند.
  3. از سرويس خارج كردن فيلتر هاي شني
  4. بايستي پمپ تامين آب فيلتر هاي شني از سرويس خارج شود. سپس فيلتر هاي شني يكي پس از ديگري از سرويس خارج گردند.
  5. از سرويس خارج كردن پمپ هاي ارسالي آب خنك كننده به واحد هاي پروسس
  6. بعد از هماهنگي با واحد هاي پروسس و نيروگاه، پمپ هاي ارسالي آب خنك كننده را مطابق با روش ذكر شده در نرم افزار آموزشي پمپ يكي پس از ديگري از سرويس خارج كنيد.
  7. از سرويس خارج كردن هر پمپ در صورت نياز به كنترل و تامين فشار آب خنك ارسالي، با بستن شير آب ورودي به رايزرهاي مربوطه انجام مي شود.
  8. از سرويس خارج كردن فن ها
  9. با توجه به وضعيت سه گانه كليد ايستگاه برق واحد، با فشار دكمه STOP از داخل اتاق كنترل و يا ايستگاه برق واحد و يا كنار فن، فن مربوطه از سرويس خارج مي شود.

10.  پمپ هاي تزريق مواد شيميايي را از سرويس خارج كنيد.

11.  برق پمپ ها و فن خاموش گردند.

حال بعد از خاموش كردن برج خنك كننده بايستي موارد زير انجام پذيرد:

  1. آب موجود داخل حوضچه بوسيله پمپ هاي تخليه، خالي شود.
  2. گل و لاي و لجنهاي موجود در حوضچه به صورت دستي و يا با استفاده از خشك كن از حوضچه تخليه شود.
  3. بخش مكش پمپ ها بازديد شده و صافي هاي آن ها تميز گردد.
  4. ياتاقان هاي الكتروموتور ها در صورت نياز تعمير شود.
  5. فن ها بازديد و تعمير گردد.
  6. زاويه فن ها در صورت نياز تنظيم شود.
  7. لوور ها، پكينگ ها و قطره گيرهاي شكسته تعويض گردد.
  8. شيرها باز شده و روانكاري شوند.

جهت مطالعه بيشتر به مطالب ” راه اندازي برج خنك كننده ” و ” اقدامات ايمني در برج خنك كننده ” و ” شرايط اضطراري در برج خنك كننده ” مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-shut-down/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۰۹:۱۱ توسط:بادران موضوع:

عوامل موثر بر خوردگي در برج خنك كننده

عوامل موثر بر خوردگي در برج خنك كننده عبارتند از : مقدار PH ، سختي كلسيم ، تجمع يون هاي مهاجم ، غلظت كلرين ، دما و سرعت آب مي باشند. در بخش بعدي مطلب به روش هاي اندازه گيري خوردگي مي پردازيم كه عبارتند از استفاده از كوپن ها ، اندازه گيري الكتريكي و مبدل هاي حرارتي . در بررسي اين عوامل مشاهده ميكنيم كه تاثيرات مواد شيميايي بازدارنده هاي خوردگي به صورت گسترده اي با تغييرات كيفيت آب ، مثل PH ، غلظت نمك هاي محلول ، سختي آب و شرايط عملياتي مثل دما و سرعت آب تغيير مي كند.

بررسي عوامل موثر بر خوردگي در برج خنك كننده

عوامل موثر بر خوردگي در برج خنك كننده : PH

ميزان بازدارندگي خوردگي در محدوده PH مابين ۶٫۵  تا ۹٫۰ تقريبا ثابت است. اگرچه ، بازدارنده هاي رسوب به همراه بازدارنده هاي خوردگي در آبهايي با PH بيشتر از دليل جلوگيري از تشكيل رسوب كربنات كلسيم و فسفات كلسيم بايستي استفاده شوند.

عوامل موثر بر خوردگي در برج خنك كننده : سختي كلسيم

فسفات ها و فسفونات ها ، اثرات بازدارندگي خوردگي پايداري در حضور يون كلسيم نشان ميدهد. براي دستيابي به ميزان مناسب اثرات بازدارندگي ، براي آب با سختي كلسيم پايين تر ، ميزان بيشتري مواد بازدارنده مورد نياز است در حاليكه براي آب با سختي بالاتر ، ميزان كمتري احتياج مي باشد.

عوامل موثر بر خوردگي در برج خنك كننده : تجمع يونهاي مهاجم

يون هاي مهاجم نظير كلرايد و سولفات ، در غلظت هاي بالا به لايه هاي محافظ كه توسط بازدارنده ها ايجاد شده حمله مي كند و تاثيرات آن را كاهش داده و يا از بين مي برد. به طور كلي بازدارنده هاي خوردگي با فرمول نمك هاي روي كمتر تحت تاثير حمله اين يون ها قرار ميگيرد.

عوامل موثر بر خوردگي در برج خنك كننده : غلظت كلرين باقيمانده

تركيبات كلرين ، هيپو كلريت سديم ، كلرين مايع و غيره معمولا براي كنترل لجن و به منظور گند زدايي با ميزان ۰٫۳ تا ۱٫۰ ميليگرم بر ليتر در سيستم هاي خنك كننده استفاده مي شود. اگرچه ميزان كلرين باقي مانده در سيستم ، بعضي مواقع به دليل عدم كنترل كلريناسيون به مقدار بيشتري مي رسد.

عوامل موثر بر خوردگي در برج خنك كننده : دماي آب

در صورت عدم استفاده از بازدارنده ها ميزان خوردگي به صورت تناسبي با ميزان افزايش دماي آب ۲۵ تا ۵۰ درجه  سانتي گراد ، افزايش پيدا مي كند. تاثيرات دماي آب مابين دماي ۵۰ تا ۸۰ درجه سانتيگراد چندان مشهود نمي باشد. ولي در صورت استفاده از بازدارنده پلي فسفات-روي بازدارندگي خوردگي را در دماي ۳۰ تا ۸۰ درجه سانتيگراد نشان ميدهد.

عوامل موثر بر خوردگي در برج خنك كننده : سرعت آب

هرچه سرعت آب بيشتر باشد ، ميزان خوردگي افزايش مي يابد. از طرف ديگر ، در حضور مواد بازدارنده ، هرچه سرعت آب بيشتر باشد ، ميزان خوردگي افزايش مي يابد. از طرف ديگر ، در حضور مواد بازدارنده ، هرچه سرعت آب افزايش يابد تاثيرات بازدارندگي بهتري مشاهده مي شود زيرا ميزان نفوذ مواد بازدارنده در سطح فلز افزايش مي يابد. بنابر اين ، يك سرعت بهينه براي آب ، ميزاني است كه بيشترين تاثيرات بازدارندگي خوردگي بدست مي آيد.

مقدار PH ، سختي كلسيم ، تجمع يون هاي مهاجم ، غلظت كلرين، دما و سرعت آب مجموعه عوامل موثر بر خوردگي در برج خنك كننده مي باشد.

روش هاي اندازه گيري خوردگي :

  • استفاده از كوپن ها

كوپن ها تيغه هاي فلزي وزن شده اي هستند كه به مدت طولاني معمولا يك الي سه ماه در مسير آب خنك كننده قرار داده مي شوند. بعد از اينكه آنها را بر ميدارند ، تميز نموده و مجددا ، وزن مي كنند. ميزان كاهش وزن تيغه نشاندهنده ميزان خوردگي مي باشد. ميزان خوردگي كه بوسيله ي يك كوپن نشان داده ميشود ممكن است قابل ملاحظه و يا قابل اغماض باشد ، اما وجود حفره ها هميشه جدي است ، حتي اگر اندك باشد. بديهي است كه كنترل و جلوگيري از تشكيل حفره نسبت به خوردگي عمومي ، چنانچه طولاني بودن عمر تجهيزات مد نظر باشد ، بسيار مهم است.

  • اندازه گيري الكتريكي

در اين روش با استفاده از اندازه گيري مقاومت الكتريكي ، سرعت خوردگي اندازه گيري مي شود. اساس اين اندازه گيري اين است كه مقاومت يك هادي الكتريكي با عكس سطح مقطع آن متناسب است. يك سنسور فلزي در مسير آب خنك قرار داده مي شود ، سپس با پيشرفت خوردگي سطح مقطع تيغه فلزي كاهش يافته و مقاومت آن افزايش مي يابد تغيير مقاومت به خوردگي آب نسبت داده مي شود. اندازه گيري خوردگي كه بر اساس مقاومت عمل مي كند مانند كوپن آزمايشي بصورت تجارتي در اختيار مي باشد ، براي بدست آوردن مقاومت خوردگي نياز به يك مدت زمان نسبتا طولاني مي باشد.

  • مبدل هاي حرارتي

استفاده از يك لوله فلزي دوجداره كه در جدار بيروني آن بخار قرار داشته و از داخل آن آب خنك كننده عبور ميكند ، اغلب راهي براي شبيه سازي فرآيند مبدلهاي حرارتي است ، كه به تبع آن مي توان ميزان خوردگي و تشكيل رسوب را پيش بيني كرد.

جهت مطالعه بيشتر در مورد خوردگي به مطالب ” خوردگي در برج خنك كننده ” و ” مكانيزم خوردگي در برج خنك كننده ” و ” بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده” و ” انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده ” مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-corrosion-effective-factors/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۴۱:۳۹ توسط:بادران موضوع:

انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده

انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده شامل فسفات ها، فسفونات ها، نمك هاي فلزي، پليمرهاي محلول در آب با وزن ملكولي كم، نيتريت ها، كرومات ها، آمين ها و آزول ها و ساير بازدارنده ها مي باشد. همانطور كه در مطلب ” بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده ” اشاره شد بازدارنده ها مواد شيميايي هستند كه به آب برج خنك كننده اضافه مي شوند تا با تشكيل لايه محافظ بروي فلزات و قطعات موجب كاهش يا ممانعت از خوردگي شوند. هر كدام از اين بازدارنده ها داراي ويژگي ها و اثرات مختلف هستند كه به صورت تك تك بررسي آن مي پردازيم.

انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده و اثرات آن

به بررسي انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده و اثرات آن مي پردازيم:

  • انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده : فسفات ها

در حال حاضر بيشترين ماده اي كه به عنوان بازدارنده خوردگي در سيستم هاي خنك مورد استفاده قرار مي گيرد فسفات است. در بعضي مواقع اورتو فسفات ها و پلي فسفات ها نيز استفاده مي شود.

  • انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده : فسفونات ها

فسفونات ها به صورت گسترده براي جلوگيري از خوردگي در برج خنك كننده مورد استفاده قرار مي گيرند. خواص فسفونات ها ، نظير نيروهاي پيوندي با يون هاي  فلزي ، حلاليت نمك هاي آن و اثرات ممانعت از خوردگي بر اساس ساختمان شيميايي آنها متفاوت است.

به طور كلي فسفونات ها ، اثرات بازدارندگي مناسبي براي كربن استيل در ّهايي كه داراي يون كلسيم است نشان مي دهند. ميزان غلظت مورد نياز فسفونات براي بازدارندگي خوردگي با افزايش سختي كلسيم كاهش مي يابد. از آنجاييكه ميزان هيدروليز فسفونات ها در مقايسه با پلي فسفات ها كمتر مي باشد ، اغلب براي سيستم هاي خنك كننده با ميزان سختي كلسيم زياد و ميزان سيكل تغليظ بالا استفاده مي شود. فسفونات ها همچنين به عنوان بازدارنده رسوب نيز استفاده ميشوند زيرا تاثيري عالي براي بازدارندگي رسوب كربنات كلسيم دارند.

  • انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده : نمك هاي فلزي

نمك هاي فلزي مثل نمك هاي روي و نيكل, داراي اثرات بازدارندگي خوردگي براي فلزات كربن استيل ، مس و آلياژهاي مس مي باشد. البته حلاليت آنها براي دستيابي به غلظت موثر بازدارندگي در آبهاي خنثي نظير آب خنك كننده كم است ، بنابراين ، استفاده تنها از نمك هاي فلزي به ندرت اثرات خوبي را نشان مي دهد.

  • انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده : پليمرهاي محلول در آب با وزن ملكولي كم

برخي از پليمرهاي محلول در آب با وزن ملكولي كم مثل پلي اكريلات و پلي مالنات به عنوان بازدارنده خوردگي استفاده مي شوند. تاثيرات بازدارندگي خوردگي آنها در آب با سختي كم ، پايدار نمي باشد.

  • انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده : نيتريت ها

نيتريت ها اثرات بازدارندگي بسيار خوبي بر كربن استيل دارند. نيتريت ها نسبت به كرومات ها غير سمي تر مي باشد اما به ندرت در سيستم هاي خنك كننده تر ، استفاده مي شوند. زيرا به راحتي توسط ميكرو ارگانيسم ها تجزيه ميگردند. اما نيتريت ها ، به صورت گسترده به همراه بايوسايدهاي غير اكسيد شونده در سيستم هاي خنك كننده غير تبخيري استفاده مي شوند.

  • انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده : كرومات ها

كروماتها مدت زمان زيادي به عنوان بازدارنده خوردگي استفاده مي شوند و اثرات بسيار بالايي دارند. اگرچه ، هم اكنون به دليل خواص سمي بسيار بالا به ندرت مورد استفاده قرار مي گيرد.

كرومات سديم و دي كرومات سديم عموما به عنوان بازدارنده خوردگي استفاده مي شوند. كرومات ها معمولا با تركيبي از پلي فسفات ها و يا نمك هاي روي استفاده ميگردند زيرا در صورتيكه كرومات به تنهايي و با غلظتهاي ناكافي استفاده  شود ميزان خوردگي حفره اي را افزايش مي دهد.

  • انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده : آمين ها و آزول ها

بازدارنده هاي خوردگي بر پايه آمين اغلب براي اسيدشويي و تصفيه آب بويلرها استفاده مي شود اگرچه ، اغلب به دليل قيمت بالاتر و تاثيرات بازدارندگي خوردگي كمتر نسبت به بازدارنده هاي غير آلي در سيستم هاي خنك كننده تر استفاده نمي شوند.

آزول ها نظير benzotriazole  و tolyltriazole  اغلب براي بازدارندگي خوردگي مس و آلياژهاي مس در مقدار كم مورد استفاده قرار مي گيرند.آزول ها , براي سيستم هاي خنك كننده كه مبدل هايي از جنس مس و آلياژ مس هستند كاربرد دارند.

انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده شامل فسفات ها، فسفونات ها، نمك هاي فلزي، پليمرهاي محلول در آب با وزن ملكولي كم، نيتريت ها، كرومات ها، آمين ها و آزول ها و ساير بازدارنده ها مي باشد.

  • انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده : ساير بازدارنده ها

موليبدات ها, تنگستن ها و بعضي نمك هاي اسيدهاي آلي به عنوان بازدارنده خوردگي استفاده مي شوند. اين مواد به دليل قيمت بالا اغلب در سيستم هاي خنك كننده تر مورد استفاده قرار نمي گيرند.

سيليكات ها ، به دليل غير سمي بودن آنها نسبت به فسفاتها ، بعضي مواقع به عنوان بازدارنده خوردگي در خطوط لوله آب آشاميدني استفاده مي شود. سيليكات ها ، به ندرت براي سيستم هاي خنك كننده باز استفاده مي شوند زيرا خواص بازدارندگي آنها براي كربن استيل بسته به كيفيت و دماي آب و ساير شرايط به شدت نوسان دارد.

جهت مطالعه بيشتر به مطلب ” خوردگي در برج خنك كننده ” و ” مكانيزم خوردگي در برج خنك كننده ” و ” بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده ” مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/cooling-tower-corrosion-inhibitors-types/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۴۳:۲۰ توسط:بادران موضوع:

بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده

بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده مواد شيميايي هستند كه به آب برج خنك كننده اضافه مي شوند تا اثرات خوردگي را كاهش يا از بين ببرند. اين مواد شيميايي به عنوان بازدارنده به آب برج خنك كن اضافه مي شوند تا از خوردگي جلوگيري كنند. بازدارنده هاي خوردگي محلول در آب هستند در حاليكه لايه اي كه بر سطح فلز تشكيل ميدهند و مانع از خوردگي فلز مي شود غير محلول در آب است. اين لايه ، لايه محافظ ناميده مي شود. لايه محافظ بوسيله ي جلوگيري از هيدراسيون يون هاي فلزي و يا كاهش اكسيژن محلول در سطح فلز، از واكنش خوردگي ممانعت مي كند. در واقع عملكرد مواد بازدارنده ي خوردگي را بر اساس خواص لايه محافظ آن ها نشان مي دهد.

عملكرد بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده

بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده لايه اي محافظ بروي فلز تشكيل مي دهد و جلوي خوردگي فلز را مي گيرد. كرومات ها و نيتريت ها، از انواع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده مي باشند كه يك فيلم اكسيد به عنوان لايه محافظ روي سطح فلز تشكيل مي دهند. اين بازدارنده ها باعث اكسيد شدن سريع يون هاي آهن توليد شده در واكنش آندي مي شود و با تشكيل يك لايه اكسيد بر روي سطح فلز كه اكثرا از اكسيد فريك هيدراته مي باشد، مانع خوردگي مي شوند.

لايه محافظ از نوع اكسايد، متشكل از ذرات بسيار نرم و قطر لايه بسيار نازك مي باشد و داراي خاصيت چسبندگي خوبي به سطح فلز است و به ندرت باعث كاهش هدايت حرارتي در مبدل ها مي شود. بيشتر بازدارنده هاي خوردگي از اين نوع خواص بازدارندگي در حد عالي نشان مي دهند.

از جمله نقاط ضعف بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده كه لايه محافظ آنها از نوع لايه اكسايد ميباشد ايجاد خوردگي محلي در صورت استفاده در غلظت هاي كم است. اين نوع بازدارنده ها داراي مشكلات كاربردي نيز هستند به طور مثال، كرومات ها به شدت سمي و دور ريز آنها ممنوع مي باشد. نيتريت ها، توسط باكتري هاي نيتريفيكاسيون، اكسيد شده و در سيستم هاي خنك كننده به صورت نيترات در مي آيند كه هيچگونه اثرات بازدارندگي خوردگي ندارند.

بازدارنده هاي خوردگي محلول در آب هستند در حاليكه لايه اي كه بر سطح فلز تشكيل ميدهند و مانع از خوردگي فلز مي شود غير محلول در آب است. اين لايه , لايه محافظ ناميده مي شود. لايه محافظ بوسيله ي جلوگيري از هيدراسيون يون هاي فلزي و يا كاهش اكسيژن محلول در سطح فلز، از واكنش خوردگي ممانعت مي كند.

پلي فسفات ها، در ابتدا تشكيل يك لايه مخافظ كه تركيبي از اكسيد آهن و فسفات آهن مي باشد در سطح فلز مي دهند. سپس اين تركيبات با يونهاي كلسيم موجود در آب تركيب شده و تشكيل لايه فسفات كلسيم بر روي لايه اوليه مي دهند. توسط روش هاي مختلف آناليز مشخص شده است كه پلي فسفات ها، لايه محافظي كه خود متشكل از دو لايه مي باشد بر روي سطح فلز تشكيل مي دهند كه اين لايه ها دو نقش متفاوت را در روش بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده ايجاد مي كنند.

لايه ي غني از اكسيد آهن و فسفات آهن در سطح كربن استيل باعث افزايش پتانسيل الكتريكي آن و حالت غير فعال مي شود و مانع از حل شدن فلز مي گردد. لايه بالايي كه فسفات كلسيم است مانع از انجام اكسيداسيون مي گردد. لايه فسفات كلسيم باعث متفرق ساختن نفوذ اكسيژن به سطح كربن استيل نيز شده و همچنين باعث متفرق ساختن نفوذ يون هاي كلرايد و سولفات به داخل فيلم مي شود، در نتيجه لايه زيرين محافظ، از تخريب توسط اين يون ها محفوظ مي ماند. در صورت استفاده از مخلوط پلي فسفات ها و نمك هاي روي، به عنوان بازدارنده، لايه ي بالايي محافظ مخلوطي از فسفات كلسيم و روي مي شود، اما لايه زيرين به ندرت تغيير تركيب مي دهد.

پلي فسفات ها به عنوان ماده بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده براي آبهاي نرم و فاقد مواد معدني مثل يون هاي كلسيم و روي، داراي خواص كمي مي باشند. زيرا هيچ گونه لايه فسفات كلسيم تشكيل نمي شود و لايه اكسيد آهن و فسفات در اين شرايط مقاوم نمي باشد. تاثيرات بازدارندگي كه توسط پلي فسفات ها بدست مي آيد نسبت به مواد بازدارنده كه لايه محافظ اكسيد تشكيل مي دهد كمتر مي باشد زيرا لايه فسفات كلسيم به طور معمول يكنواخت نبوده و نسبت به لايه اكسيد متخلخل مي باشد.

زماني كه براي دستيابي به خوردگي كمتر از ميزان بالاي پلي فسفات ها استفاده مي شود، لايه هاي متخلخل تشكيل شده بسيار ضخيم مي شود و موجبات رسوب را فراهم مي كند. در اين گروه مكانيزم بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده توسط اورتوفسفات ها و پلي فسفاتها شبيه به فسفات ها مي باشد.

استتفاده از مخلوط فسفات ها و پليمر هاي سبك محلول در آب به منظور تشكيل يك لايه غير متخلخل از فسفات كلسيم در سطح فلز و ممانعت از رشد بيش از حد اين لايه و ايجاد مشكلات رسوب، بسيار موثر است. جذب شدن پليمر ها بر روي لايه ي فسفات كلسيم، ميزان رشد اين لايه را كاهش مي دهد در نتيجه لايه فسفات كلسيم نازك و غير متخلخل مي شود و از رشد بيش از حد اين لايه جلوگيري مي كند.

مر كاپتو بنزو تيازول نوعي از بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده مي باشد كه با يون هاي فلز كه بايستي محافظت شود تشكيل نمك هاي غير محلول مي دهد. اين بازدارنده ها، در ناحيه آندي، يعني جاهايي كه فلز حل مي شود و غلظت يون ها افزايش مي يابد، تشكيل لايه محافظ مي دهد. در اين حالت رشد لايه محافظ بعد از تشكيل متوقف خواهد شد زيرا اين لايه مانع از انحلال هر فلز جديد مي شود بنا بر اين به صورت رسوب  در نمي آيد حتي اگر مقادير بيش از حد بازدارنده استفاده شود.

بازدارنده هايي كه به اين روش عمل ميكنند، اثرات بازدارندگي خوردگي عالي در مورد مس و آلياژهاي مس دارند. اين بازدارنده خوردگي در مورد كربن استيل استفاده نمي شود. اين نوع بازدارنده خوردگي در برج خنك كننده اي كه در ساخت آن از كربن استيل استفاده مي كنند، مناسب نيست. آمين ها از نوعي بازدارنده هاي خوردگي مي باشند كه تشكيل فيلم جذبي در سطح فلز مي دهند. اين لايه داراي گروه هاي عملكردي مي باشد كه قابليت جذب در سطح فلز را  دارند و با جذب شدن در سطح فلزات تميز، از طريق گروه هاي فعال خود مانع از نفوذ آب و اكسيژن محلول به سطح فلز مي شوند، در آبهاي خنثي مثل آب برج خنك كننده، اين بازدارنده ها تاثيرات مطلوبي نشان نمي دهد زيرا سطح فلز تميز نمي باشد بنابر اين تشكيل لايه محافظ مشكل است.

جهت مطالعه بيشتر به مطلب ” خوردگي در برج خنك كننده ” و ” مكانيزم خوردگي در برج خنك كننده ” مراجعه فرماييد.

 

http://badrantahvie.com/corrosion-inhibitor-in-cooling-tower/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۰۰:۱۸ توسط:بادران موضوع: