فروش آنتی ویروس   بازی انفجار   سایت پیش بینی   خرید vpn   خرید فالوور   فن کویل   خرید کامپیوتر گیمینگ   مراقبت دوران بارداری   سیگنال رایگان فارکس   خرید اپل ایدی   Serial irani   دانلود آهنگ جدید   مکمل های بدنسازی   کفپوش بیمارستانی   دوچرخه ثابت طاهالند   اخبار ورزشی   سریال   آهنگ قدیمی   سایت دانلود آهنگ   دانلود موزیک جدید   دانلود اهنگ   سایت پیش بینی   دوربین تحت شبکه داهوا   خرید بکلینک   خرید اکانت اسپاتیفای   خرید سرور مجازی   خرید صندلی پزشکی   دوربین مداربسته   شیشه بالکن   سیگنال فارکس   لایسنس رایگان نود 32   یوزر پسورد نود 32   سئو سایت   لایسنس نود32   آپدیت نود 32   بک لینک   
 برج خنك كننده برج خنك كننده .

برج خنك كننده

كاركرد برج خنك كننده

كاركرد برج خنك كننده دفع گرما از آب در حال جريان مي باشد، در دستگاه كولينگ تاور آب با هوا تماس پيدا مي كند و دماي آب كاهش مي يابد، اين خنك شدن آب به دليل تبخير بخشي از آب و خروج گرما به صورت بخار مي باشد. برج خنك كن يكي از كليدي ترين بخش هاي كارخانجات، صنايع فولاد، نيروگاه ها و پروسه هاي شيميايي مي باشد. همچنين كولينگ تاور در ساختمان هاي تجاري، مسكوني، فرودگاه ها، بيمارستان ها، هتل ها و مدارس مورد استفاده قرار مي گيرد، به طور دقيق مي توان گفت هر جا كه نياز به خنك كردن آب مي باشد از اين دستگاه استفاده مي شود.

چگونگي كاركرد برج خنك كننده

با رشد جمعيت جهان نياز به كالاهاي مختلف نيز افزايش ياقته است، بنابراين صنعت و توليد در كشورهاي مختلف توسعه يافته است. حاصل فعاليت ماشين آلات و پروسه هاي توليد، ايجاد گرما و حرارت مي باشد. براي كاركرد مداوم و موثر اين تجهيزات و خط هاي توليد، بايد گرما از اين سيستم ها گرفته شود. بهترين، موثرترين و كم هزينه ترين راه حل دفع گرما استفاده از برج خنك كننده مي باشد. امروزه برج خنك كن در بيش از 1500 نوع كارخانه مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد و يكي از پركاربردن ترين تجهيزات در بخش صنعت مي باشد.

در تصوير زير نحوه كاركرد برج خنك كننده نمايش داده شده است، آب گرم وارد دستگاه شده و توزيع مي گردد، همزمان هوا بوسيله فن جريان پيدا كرده و با آب گرم تماس پيدا مي كند و آن را خنك مي كند، آب سرد در نهايت در قسمت تشت دستگاه جمع آوري شده و به سيستم برمي گردد.

 

 SHAPE  * MERGEFORMAT

 

انواع كولينگ تاور

كولينگ تاور ها در انواع مختلف ساخته مي شوند كه به دسته بندي هاي زير تقسيم مي شوند:

  • جريان طبيعي
  • جريان مكانيكي
  • جريان اجباري
  • جريان القايي
  • جريان مركب

 

 SHAPE  * MERGEFORMAT طراحي-كولينگ-تاور

 

كاركرد برج خنك كننده دفع گرما از آب در حال جريان مي باشد، در دستگاه كولينگ تاور آب با هوا تماس پيدا مي كند و دماي آب كاهش مي يابد، اين خنك شدن آب به دليل تبخير بخشي از آب و خروج گرما به صورت بخار مي باشد.

بهترين متريال براي ساخت برج خنك كن

امروزه برج هاي خنك كن از سه نوع متريال بتن، فلز و يا فايبرگلاس ساخته مي شود، نوع متريال در كاركرد برج خنك كننده اثر گذار نيست و تنها عمر و هزينه نگهداري از آن را تحت تاثير قرار مي دهد. فلز به دليل خوردگي و پوسيدگي عمر كمتري دارد و مي تواند به طور متوسط تا 15 سال مورد بهره برداري قرار گيرد همچنين هزينه نگهداري و تعميرات سالانه آن بسيار بالا مي باشد. در مقابل فايبرگلاس داراي عمر بالاتري مي باشد و نياز به تعميرات بسيار كمتر دارد. از بتن نيز براي ساخت كولينگ تاورهايي با سازه هاي بلند استفاده مي شود.

دليل استفاده از برج خنك كننده

برج خنك كن چون آب گرم را مجددا پس از خنك شدن به گردش در مي آورد، تا 98 درصد در مصرف آب صرفه جويي مي كند. عملكرد برج خنك كننده به هيچ عنوان براي محيط زيست مخرب نمي باشد و حتي يكي از بهترين اشكال به كار گرفتن مكانيزم هاي طبيعي مي باشد، به طوريكه كولينگ تاور با صرف انرژي بسيار پايين، مقدار حرارت بسيار بزرگي را دفع مي كند. اما بايد دقت كرد كه اگر در آب سيستم از مواد شيميايي استفاده مي شود به صورت صحيح مورد استفاده قرار گيرد. براي اقدامات بيشتر، مي توان با استفاده از راه هاي "افزايش راندمان برج خنك كن" و "كنترل هوشمند برج خنك كننده" مصرف انرژي و آب را بهينه كرد.

برخي اصطلاحات مهم كولينگ تاور
  • اپروچ : اختلاف دماي ميان وت بالب محيط و دماي آب سرد خروجي از كولينگ تاور
  • رنج : اختلاف دماي ميان آب گرم ورود و آب سرد خروج از برج خنك كننده
  • بار حرارتي : مقدار حرارت دفع شده از برج خنك كننده به واحد تن تبريد
  • تن تبريد : واحد سنجش توانايي خنك كردن در واحد زمان، برابر 3.5 كيلووات
  • بلودان : مقدار آبي كه از برج خنك كن در حال كار بايد تخليه و با آب تازه جايگزين شود تا ميزان غلظت املاح و رسوب در آب برج خنك كن در حد مورد قبول باقي بماند.
  • دريفت : مقدار آبي كه در حين كاركرد برج خنك كننده به بيرون پرتاب مي شود.
  • آب جبراني : مقدار آب تازه اي كه وارد دستگاه مي شود تا تبخير آب و بلودان را جبران نمايد.
  • بادران تهويه در لينكدين

https://badrantahvie.com/cooling-tower-function/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۱۹:۰۴ توسط:بادران موضوع:

كنترل ميكروبيولوژيك آب برج خنك كننده


كنترل ميكروبيولوژيك آب برج خنك كننده اهميت بيشتري از كنترل رسوب غيرآلي دارد، آب كولينگ تاور محيط مناسبي براي رشد و گسترش كلوني هاي ميكروبي مي باشد، همچنين در هر جايي كه اين آب به گردش بيافتد كلوني هاي ميكروبي در آنجا نيز حضور خواهند داشت، از جمله به واسطه گرما، در كندانسور و مبدل ها، سطح پكينگ ها و يا محل هايي كه در معرض نور خورشيد مي باشد، به همين دليل ، استفاده از بايوسايد براي از بين بردن ميكروارگانيسم ها در آب برج خنك كن حياتي مي باشد، در ادامه به بررسي بيشتر اين موضوع مي پردازيم.

روش هاي كنترل ميكروبيولوژيك آب برج خنك كننده

به طور كلي باكتري ها به سه دسته تقسيم مي شوند:

باكتري هاي هوازي: ميكروب هايي كه از اكسيژن براي سوخت و ساز استفاده مي كنند.

باكتري هاي غير هوازي: بدون اكسيژن زنده هستند و از منابع ديگر تغذيه مي كنند، مانند سولفات، نيترات

باكتري هاي اختياري: مي توانند در هر دو محيط اكسيژني يا غير اكسيژني زندگي كنند.

مشكلي كه با باكتري ها وجود دارد اين است كه به محض اينكه روي سطحي مي نشينند به سرعت لايه محافظي از پلي ساكاريد تشكيل مي دهند، اين لايه باكتري را از آب جدا مي كند، بنابراين به راحتي شروع به ضخيم شدن و كاهش انتقال حرارت مي شود. حتي هنگامي كه باكتري از نوع هوازي باشد، به دليل لايه محافظ، باكتري هاي غير هوازي هم در زير سطح بوجود مي آيند. اين ارگانيسم ها مي توانند اسيد و تركيبات خطرناك ديگري توليد كنند كه به قطعات فلزي حمله كند و آسيب جدي برساند. رسوبات آلي همچنين مي توانند سلول هاي متراكمي ايجاد كنند، جايي كه فقدان اكسيژن موجب بوجود آمدن قطب هاي آندي در بخش هايي از فلز خواهد شد. زنگ زدن حفره حفره اي مي تواند نتيجه اين عامل باشد بطوريكه عمر دستگاه را به شدت كاهش مي دهد.

در همين حين، قارچ ها مي توانند به چوب برج خنك كننده حمله كنند به طوري كه تخريب غير قابل جبران باشد و سازه را از بين ببرد، جلبك ها نواحي توزيع آب را مي بندند و عملكرد سيستم توزيع آب به شدت كاهش خواهد يافت كه براي مقابله بايد عمليات آبي در برج خنك كننده را مد نظر قرار داد.

هسته اصلي مقابله با ميكروارگانيسم ها، اضافه كردن بايوسايد اكسيد كننده است. توجه كنيد كه اضافه كردن بايوسايد بايد قبل از تشكيل لايه ميكروبيولوژيك در كندانسور ها، پكينگ ها و محل هاي ديگر باشد. سال ها بدين منظور از كلرين استفاده مي شد، جايي كه گاز كلرين به آب برج خنك كن اضافه مي شد و واكنش زير صورت مي گرفت:

Cl2 + H2O ⇔ HOCl + HCl

HOCl هيپوكلروس اسيد، عنصر كشنده ميكرو ارگانيسم ها است، عملكرد اين تركيب به دليل pH و طبيعت تعادلي هيپوكلروس در آب است.

HOCl ⇔ H+ + OCl-

OCl- بايوسايد ضعيف تري از HOCl مي باشد، به اين دليل كه OCl- قدرت كمتري در نفوذ به ديواره سلول دارد. اثر كشندگي كلرين وقتي pH بالاي 7.5 برود به شدت كاهش مي يابد، بنابراين براي عمليات آبي با آلكالين، استفاده از كلرين موثر نخواهد بود.

مقدار استفاده از كلرين بستگي به مقدار آمونيا در آب دارد، كه با كلرامين رابطه معكوس دارد، به دليل مسائل محافظتي، در بسياري از كارخانجات، مايع سفيد كننده NaOCL جايگزين كلرين شده است.

جايگزين ديگر، برومين مي باشد، جايي كه كلرين اكسيدايزر و نمك بروميد ( معمولا سديم بروميد ) در آب جبراني تركيب شده و به برج خنك كن وارد مي شود. اين تركيب موجب بوجود آمدن هيپوبروموس اسيد HOBr مي شود كه قدرت كشندگي كمتري از HOCL دارد اما در pH آلكالين، موثر تر است.

كلرين دي اكسايد به دلايل مختلف بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد، قدرت كشندگي آن وابسته به pH نيست، با آمونيا واكنش نمي دهد و تركيبات ارگانيك هالوژني بوجود نمي آورد. دي اكسيد كلرين تاثير بيشتري در حمله به رسوبات بايو دارد.

ClO2 ناپايدار است و بايد در محل توليد شود، قبلا با تركيب NaCLO2 و كلرين آن را در محل بوجود مي آوردند.

2NaClO2 + Cl2 ® 2ClO2 + 2NaCl

اين تكنيك نياز به ذخيره مقاديري از مواد شيميايي خطرناك دارد و هزينه آن بيشتر از استفاده از سفيد كننده و حتي عمليات با برومين مي باشد. تكنولوژي جديدتري هم اكنون در دسترس است و آن طراحي بر اساس فرمول زير است.

NaClO3 + 1/2 H2O2 + 1/2 H2SO4 → ClO2 + 1/2 O2 + 1/2 Na2SO4 + H2O

كلرات سديم NaCLO3 به جاي كلرايت سديم هسته اصلي تركيب است. روش كنترل ميكروب ها روش مكمل بايوسايد غير اكسيدي مي باشد، به طور معمول، به صورت هفتگي نياز به اقدام مي باشد، در جدول زير خواص مواد شيميايي غير اكسيدي متداول آورده شده است.

ارزيابي دقيق انواع ميكروب ها در آب برج خنك كننده لازم است، تا بتوان بهترين و موثرترين بايوسايد را انتخاب كرد، هيچ كدام از اين تركيبات بدون تاييد و توصيه يك واحد طراحي معتبر نبايد مورد استفاده قرار گيرد و استفاده از آن ها بايد بر اساس قوانين حفاظت از محيط زيست انجام پذيرد.

مراقبت هاي حفاظتي در هنگام استفاده از مواد شيميايي بسيار با اهميت است، اين مواد شيميايي همانطور كه براي ميكروارگانيسم ها كشنده است مي تواند به سلول هاي انساني نيز حمله كند و خطرناك باشد. جهت مطالعه بيشتر به مطلب " كنترل شيميايي آب برج خنك كننده " مراجعه فرماييد.

 

https://badrantahvie.com/cooling-tower-microbiological-control/

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۰۹:۵۵ توسط:بادران موضوع:

كنترل شيميايي آب برج خنك كننده

كنترل شيميايي آب برج خنك كننده به جهت مقابله با رسوب داراي اهميت بالايي است، در برج هاي خنك كن كه از آب تازه استفاده مي كنند و هيچ نوع ماده شيميايي و عمليات آبي انجام نمي دهند، اولين ذراتي كه تشكيل مي شوند كربنات كلسيم CaCO3 هستند، يون هاي كلسيم +Ca2 تمايل به تركيب شدن با يون هاي بيوكربنات -HCO3 دارند، مخصوصا وقتي دما در كندانسور يا ديگر مبدل ها بالا مي رود. در اين مقاله به بررسي نحوه كنترل شيميايي آب كولينگ تاور مي پردازيم و راه ها و روش هاي مقابله با تشكيل رسوب را بررسي خواهيم كرد.

 

بررسي كنترل شيميايي آب برج خنك كننده

همانطور كه گفتيم در حضور گرما، يون هاي كلسيم با يون هاي بيوكربنات تركيب مي شوند:

Ca2+ + 2HCO3- + heat = CaCO3 + CO2 + H2O

در ميانه قرن قبل متداول ترين راه براي مقابله با رسوب و خوردگي تنها دو پروسه شيميايي بود، اولي استفاده از اسيد سولفوريك براي كنترل pH آب بين 6.5 تا 7 است كه اينجا اسيد، بيوكربنات را به دي اكسيد كربن تبديل مي كند كه سپس به صورت گاز فرار مي كند. دوم، سديم دي كرومات نيز به آب اضافه مي شد، كه كروميوم يك لايه بروي كربن استيل تشكيل مي دهد و خواصي مانند استنلس استيل به آن مي بخشيد.

اين روش عاقلانه نبود زيرا اسيد موجب خوردگي بسيار در قطعات برج خنك كننده مي شد. متاسفانه مواد شيميايي با پايه كرومات مي توانند هگزاولنت كروميوم +Cr6 توليد كنند، كه سمي مي باشد. استفاده از اين روش هم در سيستم هاي مدار باز و هم سيستم هاي مدار بسته كاملا منسوخ شد. روش ديگري جايگزين روش قديمي شد كه از مواد با پايه آلكالين استفاده مي شد، در اين روش از فسفات ارگانيك و غير ارگانيك ( فسفونات ها ) به همراه تركيبات پليمري براي جدا كردن و بهبود ذرات رسوب دهنده غير كربنات و همچنين دوز كمي از نمك روي استفاده مي شد.

در اين روش در رنج هاي متداول pH كم به زياد تا 8 ، مقدار خوردگي كاهش مي يافت اما همچنين تركيبات شيميايي بازدارنده خوردگي نيز در قطب هاي آنودي و كاتدي فلز اتفاق مي افتادند.

اين مواد شيميايي تشكيل كربنات كلسيم را به حداقل مي رساند، اما اگر خوب نظارت نشود مي تواند منجر به تشكيل كلسيم فسفات شود، براي همين دليل است كه تركيبات پليمري استفاده مي شود.

كمپاني هاي فعال در زمينه نظارت بر كنترل شيميايي آب برج خنك كننده، سيستم هاي نظارت پيچيده و برنامه هاي متفاوتي براي فسفات و فسفنات ها ارايه كرده اند اما مشكل جديدي بوجود آمده است، بسياري از منابع آب با فسفر آلوده شده و موجب رشد نسلي از جلبك هاي سمي شده است، بنابراين هيچ وقت نبايد آب آلوده شده به فسفر را به منابع آبي وارد كرد.

وقتي نوع عمليات آبي در برج خنك كننده را انتخاب مي كنيد، نرم افزار مدل سازي مي تواند كمك بزرگي بكند. تعداد معدودي از شركت هاي پيشتاز در تكنولوژي اين نرم افزار ها را طراحي و ارائه داده اند كه مي تواند جهت مدل سازي عمليات آبي مورد استفاده قرار گيرد.

https://badrantahvie.com/cooling-tower-chemistry-control


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۴۱:۲۵ توسط:بادران موضوع:

برج خنك كننده

برج خنك كننده يا كولينگ تاور (Cooling Tower) دستگاهي است كه گرماي بوجود آمده در فرآيند ها، ماشين ها و دستگاه هاي صنعتي را از آب در حال جريان دريافت و از طريق تبخير آن را به اتمسفر انتقال مي دهد و مجددا آب خنك را به سيستم برميگرداند. در برج خنك كن بخشي از آب با دريافت گرما از فاز مايع به فاز بخار تبديل مي شود و به اتمسفر وارد مي شود. هنگامي كه اين تبخير انجام شود با توجه به انرژي كه از آب گرفته شده است ميزان دماي مابقي آب كه به صورت سيال است كاهش مي يابد. به اين پديده سرمايش تبخيري ( Evaporative Cooling ) مي گويند و اين همان چيزي است كه در كولينگ تاور مورد استفاده قرار مي گيرد. ( وظيفه برج خنك كننده )


برج خنك كننده در كجا استفاده مي شود؟

برج خنك كن به صورت گسترده در انواع صنايع به كار مي رود از جمله در صنايع نفت ، پالايشگاه ، پتروشيمي ، نيروگاه حرارتي ، نيروگاه اتمي ، كارخانجات شيميايي ، غذايي ، دارويي ، صنايع ذوب فلزات ، ريخته گري ، كوره هاي القايي ، صنايع توليد لاستيك و پلاستيك ، صنايع توليد شيشه ، صنايع توليد سراميك و كاشي ، صنايع توليد خودرو ، صنايع رنگ ، كارخانجات توليد لبنيات و مواد غذايي ،  صنايع توليد كاغذ و تقريبا هر جايي كه در پروسه توليد و ساخت نياز به آب خنك باشد. ( مطالعه بيشتر در مورد برج خنك كننده نيروگاه )

نيروگاه ها

صنعت نفت

صنعت فلزات و آلي

صنايع غذايي

نيروگاه حرارتي
نيروگاه اتمي
نيروگاه برقي

پالايشگاه
پتروشيمي
لاستيك
پلاستيك

ذوب و ريخته گري
كوره القايي
توليد شيشه
سراميك و كاشي

لبنيات
روغن و چربي
كنسرو سازي

تاريخچه برج خنك كننده از قرن 19 آغاز مي شود كه برج خنك كن اولين بار براي استفاده در موتور بخار و خنك كردن كندانسور مورد استفاده قرار گرفت ، اين كندانسور ها براي به مايع در آوردن بخار حاصل از موتور بخار مورد استفاده قرار گرفتند تا فشار پشت موتور را كاهش دهند و در نتيجه مصرف سوخت كاهش يابد و همچنين آب تقطير شده مجددا مورد استفاده قرار گيرد.


چرا كولينگ تاور در بالاي ساختمان هاي مسكوني، تجاري و اداري نصب مي شود؟

براي خنك كردن هواي درون ساختمان از تجهيزات سرمايش استفاده مي شود. تجهيزات اصلي يك سيستم سرمايش عبارتند از : چيلر ، برج خنك كن ، فن كوئل ، هواساز و پمپ .

چيلر ها آب بسيار سرد با دماي 5 تا 10 درجه سانتيگراد تامين مي كنند، اين آب سرد وارد فن كوئل و هواساز مي شود و هواي داخل ساختمان را خنك ميكند. چيلر در هنگام كار گرم مي شود و براي فعاليت مداوم و موثر نياز به خنك كردن آن مي باشد، كولينگ تاور براي خنك كردن چيلر به كار مي رود. برج خنك كن گرماي چيلر را گرفته و به هوا مي فرستد. انتخاب چيلر و برج خنك كن براي ساختمان وابسته به شرايط آب و هوايي منطقه مي باشد، شرايط انتخاب در شهر تهران در جدول زير نشان داده شده است. ( مطالعه بيشتر چيلر و برج خنك كننده )

زير بناي زير 1000 متر مربع

زير بناي بين 1000 تا 2000 متر مربع

زير بناي بين 2000 تا 3000 متر مربع

زير بناي بين 3000 تا 4500 متر مربع

چيلر 30 تن
برج خنك كن 50 تن

چيلر 60 تن
برج خنك كن 80 تن

چيلر 100 تن
برج خنك كن 125 تن

چيلر 150 تن
برج خنك كن 200 تن


انواع برج خنك كن كدام است؟

برج خنك كن داراي انواع مختلفي مي باشد كه از لحاظ مسير جريان آب و هوا، نحوه ساخت و روش انتقال حرارت تقسيم بندي مي شوند. انتخاب نوع برج خنك كن بر اساس نوع و نياز واحد بهره بردار انتخاب مي گردد. تقسيم بندي انواع كولينگ تاور به شرح زير است ( توضيح كامل انواع برج خنك كننده )

تقسيم بندي از نظر جريان هوا در كولينگ تاور

تقسيم بندي بر اساس جنس سازه كولينگ تاور

تقسيم بندي از نظر ويژگي هاي خاص

تقسيم بندي بر اساس مدار جريان آب

تقسيم بندي از نظر شكل هندسي و ويژگي

جريان طبيعي
جريان مكانيكي
جريان اجباري
جريان القايي
جريان مركب

فايبرگلاس
گالوانيزه
فلزي
بتني
چوبي

آدياباتيك
اتمسفري
بدون پكينگ
بدون فن
هلر
هوايي

مرطوب
مدار بسته
خشك
هيبريدي

مكعبي
گرد
جريان مخالف
جريان متقاطع


تجهيزات و قطعات برج خنك كن

قطعات برج خنك كننده عبارتند از: الكتروموتور ، كاهنده دور/ گريبكس ، فن استك ، نازل ها / آب پخش كن ، لوله هاي توزيع آب ، پكينگ / سطوح انتقال حرارت ، قطره گير ، بدنه / تشت / سازه اصلي ، ساپورت هاي فلزي با كامپوزيت جهت نگه داشتن تجهيزات ، فلنج هاي ورود و خروج ، دريچه هاي هوا، اتصالات دستگاه. هر كدام از اين قطعات و تجهيزات داراي انواع مختلف هستند كه متناسب طراحي و عملكرد برج خنك كن مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

  • الكتروموتور : به گردش درآوردن پروانه ( الكتروموتور برج خنك كن بايد در مقابل رطوبت ، حرارت و هواي آلوده عايق باشد و در شرايط آب و هوايي مختلف عملكرد آن دچار اخلال نشود )
  • فن : به جريان انداختن هوا در كولينگ تاور( فن يكي از مهمترين و اصلي ترين اجزاء برج خنك كن مي باشد كه عملكرد دستگاه به شدت به آن وابسته مي باشد. فن بايد سبك باشد تا نيروي گشتاور محركه كمتري براي به دوران درآوردن آن لازم باشد و همچنين مقاومت كافي در برابر تنش و خستگي داشته باشد به صورت متداول از استيل ، آلومينيوم ، فايبرگلاس و يا انواع پلاستك مي سازند. فن ها معمولا در دو نوع محوري و سانتريفيوژ مورد استفاده قرار مي گيرند كه نوع سانتريفيوژ فشار استاتيكي بالاتر و نوع محوري دبي بالاتري تأمين مي كنند )

 

  • فن استك : دودكش بالاي برج خنك كن ( فن استك به جريان هواي خروجي نظم بخشيده و از عملكرد فن محافظت مي كند. فن استك برج خنك كن با نام هاي تنوره فن و يا فن رينگ نيز ناميده مي شود. طراحي فن استك بايد به نحوي باشد كه اصطحكاك و اتلاف انرژي را به حداقل برساند و سرعت و فشار هوا را كنترل نمايد. معمولا فن استك يا فن رينگ از جنس فايبرگلاس ساخته مي شود كه با ابعاد دقيق قابل ساخت است و بسيار سبك مي باشد، فن استك ها جهت بيشينه كردن راندمان فن، جلوگيري از چرخش برعكس فن و كمينه كردن چرخش مجدد هواي خروجي مورد استفاده قرار مي گيرند.  به طور كلي فن استك از سه ناحيه ناحيه تشكيل شده است: ناحيه ورودي، ناحيه صاف و ناحيه بازيابي سرعت. )
  • پكينگ : ايجاد سطح تماس گسترده ميان آب و هوا ( نقش پكينگ ايجاد حداكثر سطح تماس ميان آب و هوا در طولاني ترين بازه زماني ممكن مي باشد تا بتواند تبخير را به حداكثر رسانده و آب را بيشتر خنك كند. پكينگ يا سطوح انتقال حرارت به عنوان قلب كولينگ تاور شناخته مي شود و در دو مدل اساسي اسپلش ( قطره اي ) و فيلمي طراحي و ساخته مي شود. هر دو نوع پكينگ فيلمي و اسپلش براي استفاده در كولينگ تاور به كار برده مي شوند ، اما پكينگ فيلمي داراي راندمان بيشتري نسبت به پكينگ اسپلش مي باشد و سطح تماس گسترده تري ميان آب و هوا ايجاد مي نمايد ولي پكينگ فيلمي نسبت به پكينگ اسپلش در مقابل رسوب و آب بي كيفيت مقاومت كمتري دارد و ضمن اينكه تحمل دمايي كمتري دارد زودتر دچار گرفتگي و فرسايش مي شود. )
  • نازل : پاشش و توزيع آب
  • قطره گير : جلوگيري از پرتاب آب به بيرون
  • لوور : دريچه هاي ورود هوا
  • حوضچه يا تشت: محل جمع شدن آب سرد
  • سيستم توزيع آب : لوله ها ورود و خروج آب
  • فلنج: اتصالات ورودي و خروجي
  • اسكلت و سازه : بدنه و استخوانبندي برج خنك كن
  • كلگي توزيع آب : در برج هاي گرد جهت توزيع آب ( آبگردان يا آب پخش كن برج خنك كننده بروي لوله اصلي ورودي در مركز برج سوار مي شود ، آب از قسمت زيرين كلگي توزيع آب وارد شده و از خروجي ها به صورت دوراني بوسيله لوله هاي آرم توزيع مي گردد )
  • چوب اشباع : چوب اشباع شده جهت ايجاد سطح تماس آب و هوا ( فرآيند اشباع سازي جهت افزايش عمر چوب به وسيله اسيد كرومات مس و به ميزان مشخص تحت فشار صورت مي گيرد و معمولا از چوب درختان كاج نزديك به قطب شمال ( چوب روسي ) با رعابت استاندارد هاي حد ترك و گره در چوب استفاده مي شود )
  • كاهنده دور تسمه اي : پولي جهت كاهش سرعت دوراني پروانه ( جنس كاهنده دور موتور و كاهنده دور فن از چدن مي باشد كه داراي شفت بلند از فولاد گالوانيزه مي باشد، مي توان اين قطعه را از برنج يا استنلس استيل نيز تهيه نمود، براي چرخش دو قسمت بروي هم از بلبرينگ استفاده مي شود اين بلبرينگ بايد مقاومت و كيفيت كافي داشته باشد تا طي عملكرد دستگاه به مشكل نخورد )
  • شفت : انتقال حركت دوراني الكتروموتور به گيربكس
  • گيربكس : جعبه دنده جهت كاهش سرعت دوراني پروانه

در كاتالوگ برج خنك كننده تمام مشخصات شامل شرح كاركرد، جدول مشخصات فني، شرح قطعات و اجزاء، نمودار تعيين ظرفيت و رزومه پروژه هاي برج خنك كن آورده شده است.


لوازم جانبي برج خنك كن:

به تجهيزات تكميلي براي كولينگ تاور جهت اقدامات كنترل ، محافظت ، نظارت و نگهداري مي گويند. اين تجهيزات معمولا شامل سوئيچ هاي كنترل ارتعاش ، هيتر تشت، سيستم كنترل هوشمند يا ترموستات برج خنك كن ، ترتيب سنج برج هاي خنك كن ، كنترل سطح آب و شير هاي برقي و سنسور هاي دما و ... مي باشند. هر كدام از اين لوازم جانبي برج خنك كن براي هدف و كاربردي مشخص طراحي شده است كه بنا به نياز كاربر برج خنك كن طراحي و مورد استفاده قرار مي گيرند. ( مطالعه بيشتر لوازم جانبي برج خنك كننده )

  • سيستم كنترل هوشمند: كنترل دور پروانه با اينورتر و بر اساس دما ( اين سيستم از اجزاء اصلي اينورتر ، پي آي دي كنترلر  و سنسور تشكيل شده است. نحوه كار اين سيستم به اين شكل است كه سنسور دماي آب خروجي از برج خنك كننده را اندازه گرفته و به صورت ميلي ولت به پي آي دي كنترلر ارسال مي كند سپس پي آي دي كنترلر آن را پردازش مي كند و به صورت ميلي آمپر به اينورتر فرمان مي دهد تا سرعت دوران پروانه را به وسيله فركانس بين صفر تا پنجاه هرتز تنظيم و به الكتروموتور فرمان دهد )
  • هيتر : هيتر جهت جلوگيري از يخ زدن كولينگ تاور در زمستان ( هيتر تشت برج خنك كننده عبارتست از هيتر هاي برقي كه در تشت آب سرد برج خنك كننده تعبيه مي شوند تا از يخ زدن و شكستن تشت در فصول سرد سال محافظت كنند. همچنين اين هيتر ها با گرم كردن آب تشت فضاي داخل برج خنك كن را نيز گرم نموده و از يخ بستن قسمت هاي فوقاني از جمله فن و الكتروموتور جلوگيري مي كنند. اين هيتر ها بايد به صورت مناسب و فلنجي نصب شود تا خطر برق گرفتگي ايجاد نكند و همچنين از قطعات ضد زنگ و بسيار مقاوم باشد تا به مرور زمان دچار مشكل نشود )
  • پيمايش گرمايي: پيمايش گرمايي الكتريكي در برج خنك كن ( Electrical heat trace ) عبارتست از كابل هاي گرما دهنده اي كه دور تشت برج خنك كن و در طول مسير لوله كشي خوابانده شده و با توليد گرما از جريان الكتريكي از يخ زدن تشت و لوله ها و تجهيزات ديگر محافظت مي كند.
  • سوِئيچ ارتعاش : كنترل ارتعاش در كولينگ تاور ( سوئيچ كنترل ارتعاش برج خنك كن جهت جلوگيري از تخريب مكانيكي دستگاه به هنگام بار يا ارتعاش بيش از حد مورد استفاده قرار مي گيرد. در صورتي كه يكي از قطعات متحرك برج خنك كن مانند فن دچار مشكل شود قبل از تخريب شروع به ارتعاشات غير عادي مي كند كه در صورت قرار دادن سوئيچ كنترل بلافاصله كولينگ تاور را خاموش مي كند و از تخريب بيشتر برج خنك كن جلوگيري مي شود و قبل از آسيب اين فرصت را به كاربر مي دهد كه در زمان مناسب نسبت به تعميرات با هزينه هاي به مراتب كمتر اقدام شود )
  • كنترل سطح آب : تنظيم سطح آب درون برج
  • ترموستات : تنظيم دما آب خروجي كولينگ تاور
  • ترتيب سنج : روشن كردن متناوب سلول هاي كولينگ تاور
  • شير برقي: جهت كنترل ورود آب جبراني

مراحل خريد برج خنك كن به چه صورت است؟

جهت خريد برج خنك كننده ابتدا بايد پلان نياز به دستگاه خنك كن نوشته شود، سپس با توجه شرايط دمايي ظرفيت برج خنك كن مشخص شود، نوع دستگاه ، قطعات و تجهيزات بررسي و انتخاب شود، قيمت ها و خدمات تامين كنندگان مقايسه شود و سپس نسبت به خريد اقدام گردد.


قيمت برج خنك كن چقدر است؟

قيمت برج خنك كننده همانند ساير دستگاه هاي صنعتي وابسته به پارامتر ها و شاخصه هاي متعددي مي باشد، بايد در نظر داشت كه هزينه استفاده از كولينگ تاور، فقط هزينه مربوط به خريد آن نمي باشد و هزينه هاي جانبي ديگري از جمله هزينه طراحي و اجراي لوله كشي، هزينه ساخت فوندانسيون ، هزينه تأمين آب را شامل مي شود. قيمت تمام شده يك برج خنك كن صنعتي مجموع هزينه هاي ساخت اجزا تشكيل دهنده به ترتيب زير مي باشد:

بدنه و سازه برج

پكينگ و قطره گير

الكتروموتور و پروانه

تجهيزات جانبي

60 درصد قيمت كل

20 درصد از قيمت كل

20 درصد از قيمت كل

10 درصد از قيمت كل

 

مانند تمام تجهيزات و ماشين آلات صنعتي كولينگ تاور را نيز مي توان به صورت دست دوم خريداري كرد يا به فروش رسانيد. استفاده از برج خنك كن دست دوم اگرچه در ابتدا مي تواند هزينه هاي اوليه كمتري براي خريدار داشته باشد ولي در صورتيكه اين برج خنك كن شرايط فني مناسبي نداشته باشد و يا دچار استهلاك شده باشد امكان دارد در ادامه هزينه هاي تعميرات و نگهداري بالايي را به خريدار تحميل نمايد. ( نحوه كارشناسي و موارد فروش برج خنك كننده دست دوم )


ظرفيت كولينگ تاور را چگونه بايد تعيين كنيم؟

انتخاب برج خنك كن بر اساس چهار پارامتر اصلي دماي ورود آب به كولينگ تاور ، دماي خروج آب از كولينگ تاور ، حداكثر دماي مرطوب محيط نصب و دبي آب در گردش انجام مي شود و پس از تعيين تناژ و ظرفيت بايد نسبت به تطبيق دبي آب فعلي و اتصالات اطمينان حاصل كرد.

محاسبه ظرفيت كولينگ تاور به دو روش امكان پذير است، استفاده از نرم افزار آنلاين برج خنك كن، استفاده از نمودار هاي انتخاب كولينگ تاور:

 

محاسبه برج خنك كننده به صورت آنلاين به وسيله نرم افزار (محاسبه برج خنك كننده)

محاسبه برج خنك كننده با استفاده از نمودار هاي طراحي شده (نمودار انتخاب برج خنك كننده)

دماي آب ورودي به برج خنك كن، دماي آب خروج از برج خنك كن را وارد نماييد. منطقه جغرافيايي محل نصب برج خنك كن را انتخاب نماييد سپس ميزان دبي آب در گردش را وارد نماييد. نرم افزار ميزان تناژ دستگاه و مشخصات را اعلام مي نمايد.

با داشتن چهار پارامتر دماي آب ورود به برج خنك كننده ، دماي آب خروج از برج خنك كننده ، حداكثر دماي مرطوب محيط و دبي آب در گردش مي توان با استفاده از نمودار انتخاب برج خنك كننده ميزان ظرفيت برج خنك كن را بدست آورد.

جهت وارد كردن اطلاعات در نرم افزار واحد هاي دما حتما بايد به درجه سانتيگراد باشد و واحد دبي آب به متر مكعب در ساعت باشد. ميتوانيد از محاسبه گر هاي تبديل واحد دما و تبديل واحد دبي آب جهت تغيير واحد ها استفاده كنيد.


مفهوم تناژ برج خنك كن چيست؟

تناژ برج خنك كننده به معني تن تبريد يا ظرفيت خنك كاري كولينگ تاور است و واحدي براي سنجش انتقال حرارت است. يك تن تبريد برابر ميزان گرماي لازم براي آب كردن يك تن ( 907 كيلوگرم ) يخ 0 درجه به آب 0 درجه در مدت زمان 24 ساعت مي باشد. يك تن برابر 12000 Btu/hr يا 3.5 kw مي باشد. بنابراين وقتي اعلام مي شود كه تناژ يك برج خنك كن برابر 200 تن تبريد است يعني برابر 700 كيلووات يا 2400000 Btu/hr مي باشد. معمولا براي تفكيك و دسته بندي برج هاي خنك كن از واحد تن استفاده مي شود به طور مثال برج خنك كن CS-100 يعني برج خنك كن مدل CS با ظرفيت 100 تن تبريد است.

محاسبه راندمان برج خنك كننده


دماي مرطوب محل نصب كولينگ تاور را چگونه پيدا كنيم؟

در صفحه دماي مرطوب شهر هاي ايران اطلاعات بيش از 450 شهر ايران را جمع آوري و بروي سايت قرار داده ايم، اين اطلاعات از ايستگاه هاي هواشناسي سراسر كشور ايران گرد آوري شده است. دماي خشك شهر هاي ايران را هم جهت بررسي بيشتر قرار داده ايم.


ميزان مصرف آب برج خنك كن چقدر است؟

برج خنك كن دستگاهي است كه به كمك مكانيزم تبخير آب موجب خنك شدن آب مي شود ، كه اين عملكرد مصرف آب قابل توجهي را به دنبال خواهد داشت. محاسبه مصرف آب برج خنك كن بر اساس شش پارامتر تعيين مي گردد كه به ترتيب : دماي ورود آب گرم به برج خنك كن ، دماي خروج آب سرد از برج خنك كن ، دماي مرطوب هوا ، دبي آب در گردش در برج خنك كن ، سيكل تغليظ طراحي شده و مقدار نرخ پرتاب آب از كولينگ تاور مي باشد. ( محاسبه مصرف آب برج خنك كننده )


ميزان تبخير آب در برج خنك كن چقدر است و به چه عواملي بستگي دارد؟

تبخير آب در برج خنك كن مقدار آبي است كه درهنگام فعاليت كولينگ تاور تبخير و به صورت بخار آب از دستگاه خارج مي گردد. برج هاي خنك كن دستگاه هاي تبخيري هستند يعني عملكرد اين دستگاه بر اساس تبخير آب مي باشد. اين دستگاه سطح تماس و زمان تماس بيشتر ميان آب و هوا ايجاد مي كند كه موجب كاهش دماي آب مي شود. ميزان تبخير آب ارتباط مستقيم با توان خنك كاري دستگاه دارد هر چه دستگاه ابعاد بزرگتر و تناژ بيشتري داشته باشد ميزان تبخير صورت گرفته بسيار بيشتر خواهد بود. ( محاسبه تبخير آب در برج خنك كننده )


بلودان به چه معني است؟ چگونه مقدار آن را بدست آوريم؟

بلودان مقدار آبي است كه از آب كولينگ تاور تخليه و با آب تازه جايگزين ميكنيم تا ميزان سختي آب را كاهش دهيم. برج خنك كن يك دستگاه تبخيري است و همواره به دليل تبخير آب ، مقدار سختي و غلظت املاح آب در حال افزايش است. در صورتي كه ميزان املاح موجود در آب از نقطه اشباع عبور كند رسوب شروع به تشكيل شدن خواهند كرد و اگر اين ميزان املاح و ناخالصي بالاتر از نقطه اشباع باشد رسوبات به سرعت به شكل ذرات بسيار سخت در مي آيند و به تمامي اجزاء كولينگ تاور آسيب وارد مي كنند. به همين دليل براي جلوگيري از افزايش بيش از حد سختي، مقداري از آب در حال گردش در كولينگ تاور تخليه شده و آب جديد جايگزين مي شود كه به اين عمل بلودان يا زير آب ميگويند. ( محاسبه بلودان برج خنك كننده )


پرتاب آب در برج خنك كن چقدر است و به چه عواملي بستگي دارد؟

پرتاب آب در برج خنك كن به قطرات آبي گويند كه بوسيله جريان هوا به بيرون از برج خنك كن پرتاب مي گردند. انتقال اين قطرات به بيرون از كولينگ تاور علاوه بر اينكه باعث هدر رفت آب مي شود در عين حال باعث آلوده شدن محيط مي شود به طوريكه اگر در آب كولينگ تاور مواد شيميايي خطرناك يا باكتري لژوينلا باشد در محيط و فضا پخش شده و باعث بيمار شدن افراد مي شود، بيماري لژيونلا يكي از خطرناكترين بيماري ها است كه در مبتلايان باعث مرگ ميشود. ( محاسبه پرتاب آب در برج خنك كننده )


آيا مي توانيم مصرف آب برج خنك كن را كاهش دهيم؟

در حقيقت راه هايي براي كاهش مصرف آب برج خنك كننده هست از جمله نصب كنترل هوشمند اينورتر، تنظيم دماي خروجي مورد نياز، استفاده از مواد شيميايي ضد رسوب، نصب آفتابگير، تخليه بلودان از آب گرم و... ولي نبايد از هيچ كدام از اين راه ها انتظار معجزه داشت زيرا كه اساس كار كولينگ تاور بر تبخير آب استوار مي باشد.


تعمير برج خنك كن چگونه است و در چه زماني بايد انجام شود؟

تعميرات برج خنك كننده شامل مجموعه اقداماتي جهت بازسازي ، بروز رساني و بهسازي برج خنك كننده است، اقداماتي از جمله: تعويض قطعات مصرفي شامل پكينگ، تسمه، نازل، آب پخش كن، بازسازي بدنه و رفع نشتي كولينگ تاور، تعويض قطعات معيوب از جمله پروانه يا الكتروموتور و يا ارتقا عملكرد دستگاه شامل كاهش مصرف آب يا كاهش مصرف انرژي. بسياري از قطعات كولينگ تاور در دوره زمانبندي مشخص نياز به بازرسي ، تعمير و يا تعويض دارند، بازرسي قطعات بايد مطابق جدول زمانبدني صورت پذيرد.


نگهداري برج خنك كن در زمستان

نگهداري برج خنك كننده در زمستان براي واحد هايي كه در مناطق سردسير به كار گرفته مي شوند يا واحد هايي كه در زمستان به فعاليت مي پردازند داراي اصول مهمي مي باشد كه بايد رعايت شود. در هنگام استفاده از كولينگ تاور اگر دماي مرطوب محيط به مدت 24 ساعت كمتر از صفر درجه سانتيگراد باشد ما اين حالت را " شرايط يخ زدگي پايدار " مي ناميم.

  • هرگز برج خنك كننده را بدون بار حرارتي راه اندازي نكنيد.
  • هر گاه نياز بود از باي پس براي بالا بردن دماي آب استفاده كنيد.
  • هرگز مقدار دبي آب را كاهش ندهيد و هميشه در محدوده نرمال به روي پكينگ ها توزيع شود.
  • ميزان دبي فن كنترل شود و در صورت نياز فن از مدار خارج شود.
  • بررسي روزانه كولينگ تاور جهت جلوگيري از يخ زدن.

مطالعه كامل مطلب " نگهداري برج خنك كننده در زمستان "


لوله كشي برج خنك كن چگونه انجام مي شود؟

لوله كشي برج خنك كننده به معني ايجاد و ساخت مسير انتقال آب ميان سيستم و دستگاه برج خنك كننده است. جهت خنك كردن آب بايد بتوانيم آن را به برج خنك كننده منتقل و پس از خنك شدن مجددا به سيستم برگردانيم. اين انتقال به وسيله قدرت پمپ و در مسير لوله كشي رفت و برگشت ميان سيستم و برج خنك كننده انجام مي شود. لوله كشي برج خنك كن داراي اصول و قواعد زير مي باشد:

  • پمپ بايد در پايين ترين نقطه لوله كشي قرار بگيرد.
  • تكه هاي لوله كشي اعم از زانويي و مابقي بايد به صورت هم مركز نصب شود.
  • ترجيحا قطر لوله كشي در تمام مسير يكسان باشد.
  • ترجيحا مسير لوله كشي صاف و داراي كمترين پيچ و تاب باشد.
  • بهتر است زانويي ها، شير ها و صافي ها در مسير خروج پمپ باشد.
  • لوله مكش پمپ حتي الامكان صاف باشد.
  • در مسير مكش گيج نصب كنيد تا فشار منفي تشخيص داده شود.
  • با طراحي واتر لگ در لوله كشي اجازه ندهيد پس از خاموش كردن پمپ برج سر ريز كند.

مشكلات رايج در لوله كشي كولينگ تاور عبارتند از:

  1. تخمين غلط هد پمپ
  2. به وجود آمدن كاويتاسيون و از دست رفتن قدرت پمپ به دليل فشار ناكافي مكش
  3. وجود هوا در ناحيه مكش پمپ
  4. رفتار غير پايدار پمپ در نقاط عملكرد به دليل كاربرد اشتباه كنترل هاي باي پس و يا افت فشار بالا در نازل ها
  5. تعمير و نظارت ناكافي بروي پمپ ، گرفتگي لوله و رسوب گرفتن كندانسور

انتخاب پمپ برج خنك كن به چه صورت مي باشد؟

انتخاب پمپ برج خنك كن بر اساس دو پارامتر دبي آب در گردش و مجموع هد آب به دست مي آيد. دبي آب در گردش عبارتست از مقدار حجم آب در واحد زمان كه در مدار برج خنك كننده به گردش در مي آيد و هد به معني اختلاف فشار لازم براي به جريان انداختن آب درون مدار مي باشد.

محاسبه هد پمپ برج خنك كننده برابر مجموع هد مورد نياز براي غلبه بر اصطكاك جريان آب در طول لوله كشي ، هد استاتيك ( فقط برج خنك كننده مدار باز ) ، افت فشار آب در كندانسور ، افت فشار آب در برج خنك كننده  و شير ها مي باشد. ( مطالب مرتبط لوله مكش پمپ برج خنك كننده و كاويتاسيون در پمپ برج خنك كننده )


كيفيت آب برج خنك كن

كيفيت آبي كه در كولينگ تاور به گردش در مي آيد بسيار مهم مي باشد چراكه اگر كيفيت آب پايين باشد به تجهيزات دستگاه آسيب رسانده و موجب تشكيل رسوبات خواهد شد. عمليات آبي در برج خنك كننده به معني مجموعه اقدامات و تمهيداتي است كه به منظور جلوگيري از آسيب به برج خنك كن به وسيله رسوب مي باشد. در واحد هاي صنعتي عمليات آبي براي افزايش عمر تجهيزات و حفظ راندمان برج هاي خنك كن ضروري مي باشد و اگر عمليات آبي انجام نشود موجب رشد ارگانيگ ها ، گرفتگي و خوردگي در كولينگ تاور مي شود كه مي تواند راندمان آن را تحت تأثير قرار دهد و هزينه هاي تعمير و نگهداري و توقف برج خنك كن را به دنبال خواهد داشت.


وجود چه موادي در آب برج خنك كن مضر مي باشد؟

  • آلكالينيتي : بزرگي ذرات كربنات كلسيم را تعيين مي كند.
  • كلرايد : فلزات را دچار خوردگي مي كند ، بسته به نوع تجهيزات برج خنك كننده مقادير مختلف آن قابل تحمل است.
  • سختي : تشكيل رسوب در برج خنك كننده و تجهيزات
  • آهن : وقتي با فسفات تركيب شود مي تواند گرفتگي ايجاد كند.
  • مواد آلي : موجب رشد ميكروارگانيسم ها و در نتيجه گرفتگي و خوردگي خواهد شد.
  • سيليكا : موجب تشكيل رسوب سخت مي شود.
  • سولفات : مانند كلرايد به شدت موجب خوردگي فلزات مي شود.
  • مجموع ذرات جامد حل شده ( TDS ) : به تشكيل رسوب ، گرفتگي و خوردگي كمك مي كند.
  • مجموع ذرات جامد معلق ( TSS ) : موجب تشكيل رسوب ، تشكيل فيلم و خوردگي مي شود.

سيكل تغلظ به چه معني مي باشد؟

سيكل تغليظ برج خنك كننده به معني نسبت غلظت ذرات جامد حل نشده در آب برج خنك كن در قياس با آب جبراني وارد شده به برج خنك كن مي باشد. يعني نسبت TDS آب درون برج خنك كننده به TDS آب جبراني وارد شده به برج خنك كن، سيكل تغليظ برج خنك كننده با اختصار COC نمايش داده مي شود و نشان دهنده اين است كه چه مقدار از آب كولينگ تاور بايد تخليه شود و آب تازه جايگزين شود.


چه اقداماتي مي توان جهت افزايش كيفيت آب برج خنك كن انجام داد؟

روش عمليات آبي بسته به نياز، نوع و عملكرد برج خنك كن متفاوت مي باشد ولي معمولا شامل اقدامات زير است :

  • افزايش كيفيت آب جبراني برج خنك كن.
  • فيلتراسيون و فرا فيلتراسيون.
  • مبدل يون / نرم كننده آب.
  • افزودني هاي شيميايي.
  • فيلتراسيون جانبي.
  • بلودان.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۶:۰۰ توسط:بادران موضوع:

دماي خشك شهر هاي ايران

دماي خشك شهر هاي ايران به عنوان يك پارامتر مهم در طراحي تجهيزات سرمايش در اين محاسبه گر ارائه گرديده است كه اطلاعات بيش از 450 شهر ايران را در خود جاي داده است، اين اطلاعات از ايستگاه هاي هواشناسي سراسر كشور ايران گرد آوري شده است. كشور ايران گرم و خشك است و بايد با طراحي و انتخاب صحيح تجهيزات ، مصرف انرژي را كاهش داد. دماي خشك محيط دماي قابل حس در هواي محيط است و عددي است كه جهت سنجش گرمي يا سردي هوا و روزانه در هواشناسي اعلام مي گردد. اعداد دماي خشك بر اساس فرمت 95 درصد به 5 درصد بدست آمده است به اين معني كه تنها در 5 درصد از اوقات سال ممكن است كه دماي خشك از اين عدد بالاتر برود و اين فرمت مناسبي براي طراحي است.

بررسي دماي خشك شهر هاي ايران

دماي خشك ( Dry bulb ) دمايي است كه بوسيله دماسنج در هواي آزاد اندازه گيري مي شود ، اين اندازه گيري بايد دور از تابش مستقيم نور خورشيد و رطوبت باشد، دماي خشك هوا به اختصار دماي هوا ناميده شده و دماي ترموديناميك است.

دماي خشك مقدار گرماي موجود در هوا را نشان مي دهد و رابطه مستقيم با ميانگين انرژي جنبشي مولكول هاي هوا دارد. معمولا دما در واحد هاي سلسيوس، كلوين و درجه فارنهايت اندازه گيري مي شود تبديل واحد دما

برخلاف دماي مرطوب ، دماي خشك مقدار رطوبت موجود در هوا را نشان نمي دهد و دماي خشك محور افقي جدول سايكرومتريك مي باشد. از دماي خشك محيط به عنوان مهمترين معيار در طراحي ساختمان ها و مراكز مسكوني و تجهيزات سرمايش و گرمايش، استفاده مي شود.

كشور ايران منطقه اي گرم و خشك است، همانطور كه در نقشه مشاهده ميفرماييد نيمه جنوبي كشور به دليل نزديك شدن به خط استوا و مجاورت خليج زيباي فارس، گرم تر از نيمه شمالي مي باشد، نواحي مركزي و شرقي كشور بياباني است و تنها در خط سلسله كوه هاي زاگرس و شمال كشور هوا خنك تر و معتدل مي باشد.

دماي خشك شهر تهران حدودا برابر 38 درجه سانتيگراد مي باشد ، اين دما ميانگين بالاترين دماي خشك هوا در شهر تهران مي باشد كه در طراحي تجهيزات سرمايش از قبيل چيلر ، فن كوئل ، هواساز مورد استفاده قرار مي گيرد. براي طراحي برج خنك كننده از دماي مرطوب استفاده مي شود و دماي خشك نقشي در طراحي كولينگ تاور ندارد.

در محاسبه گر بالا مي توانيد دماي خشك بيش از 450 شهر و منطقه كشور ايران را به دست آوريد، كشور ايران گرم و خشك مي باشد، در نقشه زير شرايط دمايي حاكم بر ايران را مشاهده مي فرماييد دماي مرطوب شهر هاي ايران

 

https://badrantahvie.com/drybulb-temperature-iran-cities/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۰:۰۷ توسط:بادران موضوع:

برج خنك كننده ابارا

برج خنك كننده ابارا ساخت شركت مشهور ژاپني (Ebara) سازنده انواع دستگاه هاي تهويه مطبوع مي باشد. كولينگ تاور هايي كه از اين شركت در كشور ايران وارد و نصب گرديده است عموما از نوع فايبرگلاس جريان متقاطع ( مسير ريزش آب و جريان هوا به صورت متقاطع ) است ، توزيع آب در اين نوع كولينگ تاور به صورت ثقلي انجام مي شود و دستگاه مجهز به پكينگ پي وي سي فيلم با لبه داخلي قطره گير مي باشد. با توجه به گستردگي نصب اين نوع كولينگ تاور در سطح كشور لازم است اطلاعاتي در مورد لوازم و پكينگ اين نوع كولينگ تاور ارائه دهيم ، جهت تهيه پكينگ و ساير قطعات اين نوع كولينگ تاور با شركت بادران تهويه صنعت تماس حاصل فرماييد.

عملكرد برج خنك كننده ابارا

برج هاي خنك كننده ابارا جريان متقاطع هستند، آب از دو طرف قسمت فوقاني با جاذبه زمين به صورت ثقلي روي پكينگ ها رو به پايين حركت مي كند و هوا همزمان به وسيله مكش پروانه از دو لبه كنار به صورت افقي وارد مي شود، مسير آب و هوا در هنگام تماس با يكديگر به صورت متقاطع مي باشد، تبخير از روي پكينگ ها انجام مي شود.

مزاياي كلي برج خنك كن جريان متقاطع : اين نوع كولينگ تاور داراي ارتفاع ريزش آب زيادي مي باشد ، بنابراين آب به راحتي فرصت پيدا كرده تا با هوا تماس پيدا كرده تبخير شود و خنك كاري بيشتري صورت پذيرد. به دليل مسير متقاطع جريان هوا و آب ، امكان پرتاب قطرات آب از برج خنك كننده به حداقل ممكن رسيده و در نتيجه پرت آب در اين برج خنك كننده بسيار اندك است. نحوه ريزش آب در اين برج هاي خنك كننده به كمك گرانش انجام مي شود ، بنابراين سيستم توزيع آب ساده تر و داراي عمر بيشتري است.

در برج خنك كننده جريان متقاطع آب و هوا در يك مسير متقاطع با يكديگر تماس دارند، به همين دليل اين نوع برج خنك كننده جريان متقاطع ناميده مي شود. 

سيستم توزيع آب درابارا به صورت ثقلي مي باشد، آب با فشار پمپ از طريق لوله به بالاي تشت مي رسد و از طريق باكس توزيه به آرامي به روي سطح تشت توزيع پخش مي شود، زير تشت در رديف هاي متوالي سوراخ هايي وجود دارد كه آب به صورت قطره به سمت پايين و روي پكينگ ها حركت مي كند.

پكينگ برج ابارا

اين آب بروي پكينگ ها حركت مي كند همزمان هوا از لبه هاي كنار وارد دستگاه مي شود و از ميان صفحات پكينگ برج خنك كننده عبور مي كند، مبادله حرارت و جرم در ناحيه پكينگ صورت مي گيرد و بدينوسيله آب خنك مي شود و در تشت دستگاه جمع مي شود.

پكينگ برج ابارا نقش اصلي را در ايجاد سطح تماس ميان آب و هوا دارد و در حقيقت قلب دستگاه مي باشد، اين پكينگ از ورق هاي از جنس پي وي سي ساخته ميشود كه داراي گام و مشخصات مشخص و منحصر به فردي است، براي تهيه اين نوع پكينگ مطابق نمونه اصلي با شركت بادران تهويه صنعت تماس حاصل فرماييد.

در تصوير زير كاتالوگ برج خنك كننده ابارا ( سري MX ) را ملاحظه مي فرماييد. اين دستگاه ها را مي توان به صورت ماژولار در كنار يكديگر نصب شوند و به همين جهت فضاي كمتري اشغال خواهند كرد.

به دليل ورود هوا از دو طرف برج خنك كننده جريان متقاطع و بسته بودن دو طرف ديگر ، مي توان سلول هاي برج خنك كننده را به صورت مدولار در حالي كه فضاي كمي اشغال مي كنند در كنار هم و به صورت سري قرار داد. در دو طرف بسته دستگاه امكان تعبيه درب ورود وجود دارد بنابراين ورود اپراتور و تعميرات برج خنك كننده به درون دستگاه به راحتي امكان پذير است. معمولا به دليل ملاحضات مربوط به شكل گيري مسير جريان هوا و آب، ساختار دستگاه بزرگ تر است و ساخت اين دستگاه پر هزينه تر از برج خنك كننده جريان مخالف است.

https://badrantahvie.com/ebara-cooling-tower/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۵۳:۱۰ توسط:بادران موضوع:

محاسبه برج خنك كننده

محاسبه برج خنك كننده به معني به دست آوردن مقدار تن مورد نياز برج خنك كننده متناسب با شرايط طراحي مي باشد. اين محاسبه بر اساس چهار پارامتر صورت مي پذيرد : دماي آب ورودي به برج خنك كننده، دماي آب خروج از برج خنك كننده، منطقه جغرافيايي محل نصب برج خنك كننده و مقدار دبي آب در گردش. با توجه به اينكه برج هاي خنك كننده دستگاه هايي هستند كه بر اساس تبخير كار مي كنند بنابراين دماي آب خروج از برج خنك كننده نمي تواند از مقدار وت بالب محيط ( دماي مرطوب محيط ) پايين تر باشد و از نظر عملي حداقل سه درجه بالاي دماي مرطوب خواهد رسيد.

 

محاسبه برج خنك كننده

در هنگام محاسبه برج خنك كننده اشتباه رايجي صورت مي پذيرد اين است كه با استفاده از فرمول زير اقدام به محاسبه مقدار انتقال گرمايي كل مي گردد، در حاليكه اين فرمول مقدار انتقال گرماي كل را بدست مي آورد و نه ظرفيت كولينگ تاور مورد نياز را، در اين فرمول هيچ اشاره اي به دماي مرطوب محيط نشده است، به طور مثال اگر شرايط طراحي به اين صورت باشد:

 

دماي ورود آب 40 درجه سانتيگراد

دماي خروج آب 30 درجه سانتيگراد

محل نصب: شهر اصفهان با دماي مرطوب محيط 17 درجه سانتيگراد

دبي آب 10 متر مكعب در ساعت

بر اين اساس مقدار انتقال گرمايي برابر است با:

( Q = 10000 * 4.186 * ( 40 - 30

Q = 418600 kJ/hr 

 

در اين شرايط نياز به 11 تن برج خنك كننده در شهر اصفهان مي باشد، حال اگر اين شرايط در شهر تهران باشد با دماي مرطوب 24 درجه سانتيگراد مقدار Q بر اساس رابطه بالا باز هم 418600 kJ/hr خواهد بود ولي در تهران نياز به 15 تن برج خنك كننده است تا به دماي مورد نظر برسيم. و اگر بخواهيم برج خنك كننده را در شهر آمل نصب كنيم كه دماي مرطوب برابر 26.5 درجه سانتيگراد است نياز به 20 تن تبريد مي باشد. ( دماي مرطوب شهر هاي ايران ) بنابراين اين فرمول فقط مقدار Q يعني انتقال گرماي كل را محاسبه مي كند و اثري از دماي مرطوب در آن نيست و نبايد محاسبات كولينگ تاور بر اين اساس صورت گيرد.

تناژ برج خنك كننده به معني مقدار توانايي دفع گرما مي باشد و واحد آن تن تبريد است. يك تن برج خنك كننده برابر ميزان گرماي لازم براي آب كردن يك تن ( 907 كيلوگرم ) يخ 0 درجه به آب 0 درجه در مدت زمان 24 ساعت مي باشد. يك تن برج خنك كننده برابر 12000 Btu/hr يا 3.5 kw مي باشد. بنابراين وقتي اعلام مي شود كه تناژ يك برج خنك كننده برابر 200 تن تبريد است يعني برابر 700 كيلووات يا 2400000 Btu/hr مي باشد. معمولا براي تفكيك و دسته بندي برج هاي خنك كننده از تناژ استفاده مي شود به طور مثال برج خنك كننده CS-100 يعني برج خنك كننده مدل CS با ظرفيت 100 تن تبريد است.

در هنگام محاسبه كولينگ تاور نياز به يك ضريب است، اين ضريب را مي توان از نمودار هاي خاصي ( نمودار انتخاب برج خنك كننده ) كه مبتني بر تغييرات دماي مرطوب است، بدست آورد. در محاسبه گر بالا ما فرمول شگفت انگيزي داريم كه مقدار تناژ را به دقت بالا بدست مي آورد. مي توانيد به راحتي محاسبات برج خنك كن را در بيش از 400 شهر انجام دهيد و برج خنك كننده مورد نياز خود را انتخاب نماييد محاسبه مصرف آب برج خنك كننده

توجه فرماييد كه پس از بدست آوردن تناژ و مدل برج خنك كن حتما دبي آب در گردش با سايز ورودي دستگاه مطابقت داشته باشد در غير اينصورت بايد سيستم توزيع آب بر اساس نياز شما تغيير يابد. به طور كلي اين محاسبه گر اطلاعات اوليه در اختيار شما قرار مي دهد و براي انتخاب نهايي حتما با مهندسين شركت بادران تهويه صنعت مشاوره نماييد. در اين راستا مي توانيد مطالب روش انتخاب برج خنك كننده را نيز مطالعه فرماييد.

 

https://badrantahvie.com/cooling-tower-calculator/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۰۱:۰۶ توسط:بادران موضوع:

دماي مرطوب شهر هاي ايران

دماي مرطوب شهر هاي ايران به عنوان يك پارامتر مهم جهت طراحي برج خنك كننده در محاسبه گر بالا ارائه گرديد است كه اطلاعات بيش از 450 شهر ايران را شامل مي شود. اين اطلاعات از ايستگاه هاي هواشناسي سراسر كشور ايران گرد آوري شده است. كشور ايران در بخش گرم و خشك خاورميانه قرار دارد و از نظر بارندگي در سطح نيمه خشك و خشك است ، در نتيجه در شرايط تنش آبي قرار دارد و ميزان مصرف آب بسيار با اهميت است و بايد با طراحي و انتخاب صحيح تجهيزات ، ميزان مصرف آب و مصرف انرژي را كاهش داد. اعداد دماي مرطوب بر اساس فرمت 95 درصد به 5 درصد بدست آمده است به اين معني كه تنها در 5 درصد از اوقات سال ممكن است كه دماي مرطوب از اين عدد بالاتر برود و اين فرمت مناسبي براي طراحي است.

 

بررسي دماي مرطوب شهر هاي ايران

ايران داراي شرايط آب و هوايي شگفت انگيزي است به طوريكه همزمان در نقطه اي از كشور هوا گرم است و در نقطه اي ديگر هوا سرد و گاه اين اختلاف به 50 درجه سانتيگراد مي رسد ، گرمترين نقطه زمين در چند سال گذشته در كوير لوط ايران بوده است.

اين شرايط متفاوت دمايي ناشي از جغرافيايي طبيعي سرزمين اعم از كوه ها ، بيابان ها، رود ها ، دريا ها و درياچه ها مي باشد. ايران در وضعيت تنش آبي قرار دارد در نتيجه در كشوري با اين شرايط آب و هوايي نياز است كه تجهيزات بر اساس دماي همان محل مورد بهره برداري انتخاب گردد.

دماي مرطوب يا ( wet-bulb ) است يعني دماي يك حجم از هوا وقتي با تبخير آب و گرفتن گرماي نهان به رطوبت اشباع 100 درصد برسد و خنك شود. در حقيقت دماي مرطوب پايين ترين دمايي است كه به وسيله تبخير آب مي توان به آن رسيد و دماي مرطوب را به وسيله دماسنج دماي مرطوب اندازه مي گيرند همچنين مي توان دماي مرطوب را با داشتن دماي خشك و ميزان رطوبت نسبي به دست آورد، بنابراين در هوايي با رطوبت نسبي 100 درصد دماي خشك و دماي مرطوب با هم برابر است ، تحليل دما و رطوبت در نمودار سايكرومتريك امكانپذير است.

اساس طراحي در كولينگ تاور حداكثر دماي مرطوب برج خنك كننده مي باشد به طور مثال ، حداكثر دماي مرطوب تابستان در شهر تهران برابر 24 درجه سانتيگراد است كه با اين حساب در تابستان مي توان دماي آب برج خنك كن را تا 3 درجه بالاي دماي مرطوب يعني در حدود 27 درجه سانتيگراد پايين آورد.

كشور ايران داراي شرايط آب و هوايي شگفت انگيزي است به طوريكه همزمان در نقطه اي از كشور هوا گرم است و در نقطه اي ديگر هوا سرد و گاه اين اختلاف به 50 درجه سانتيگراد مي رسد ، گرمترين نقطه زمين در چند سال گذشته در كوير لوط ايران بوده است.

 

نقشه دماي مرطوب ايران 

در نقشه زير محدوده مناطق با دماي مرطوب نشان داده شده است، مناطق قرمز با دماي مرطوب بسيار بالا ، خطوط زرد مناطق با دماي مرطوب بالا و باقي به ترتيب بنفش ، سبز تيره ، سبز كم رنگ و مناطق با كمترين دماي مرطوب با خطوط آبي كمرنگ نشان داده شده است. در مناطق آبي، سبز كمرنگ ، سبز پر رنگ و رنگ بنفش ، برج خنك كننده راندمان بسيار خوبي خواهد داشت ولي در مناطق كنار درياي خزر و كناره هاي خليج فارس به دليل دماي مرطوب زياد استفاده از برج خنك كننده مشكل است.

همراهان گرامي در صورتيكه هرگونه مغايرتي در اطلاعات محاسبه گر دماي مرطوب شهر هاي ايران مشاهده كرده ايد و يا پيشنهادي داريد لطفا در قسمت زير با ما در ارتباط باشيد و ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع سازيد.

 

https://badrantahvie.com/wetbulb-temperature-iran-cities/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۶:۱۱ توسط:بادران موضوع:

تبديل واحد دما

تبديل واحد دما ( Temperature ) : دما يك كميت فيزيكي ( كمي ) است كه ميزان گرمي يا سردي را نشان مي دهد و در حقيقت نمايانگر انرژي گرمايي در ماده است كه به وسيله دما سنج اندازه گيري مي شود. براي اندازه گيري دما چندين مقياس واحد تعريف شده است كه مهمترين آن ها مقياس سلسيوس ( سانتيگراد ) و مقياس فارنهايت مي باشد كه درجه سانتيگراد با C نمايش داده مي شود و درجه فارنهايت با F نمايش داده مي شود. مقياس ديگري كه در مطالعات علمي بكار مي رود مقياس كلوين مي باشد كه با نماد K نشان داده مي شود. رابطه رياضي ميان سانتيگراد و فارنهايت F = C * ( 9/5 ) +32 است كه مي توان دو واحد دما را به هم تبديل نمود، همينطور رابطه رياضي كلوين و سانتيگراد K = C + 273.15 مي باشد. با استفاده از محاسبه گر مي توانيد واحد هاي دما را به هم تبديل كنيد.

 

بررسي تبديل واحد دما 

بررسي دما در تمام علوم طبيعي از جمله فيزيك، شيمي، پزشكي، بيولوژي و علم زمين داراي اهميت مي باشد. بسياري از خواص فيزيكي از دما تاثير مي پذيرند از جمله:

 

خواص فيزيكي ماده ( جامد، مايع، گاز و پلاسما ) ، غلظت، حلاليت، فشار و رسانايي الكتريكي

نرخ و مقدار واكنش هاي شيميايي

مقدار تابش گرمايي

سرعت صوت

 

مقايس سلسيوس مهمترين مقياسي است كه در دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد، اين مقياس تجربي و داراي تاريخچه قديمي مي باشد كه در آن صفر درجه سانتيگراد برابر نقطه يخ زدن آب و صد درجه سانتيگراد برابر نقطه جوش آب مي باشد ( هر دو در فشار بارومتريك سطح دريا ) به دليل 100 درجه فيمابين دو عدد اين مقياس سانتيگراد ناميده مي شود.

مقياس كلوين كه بعد ها توسط سازمان بين المللي واحد ها تعريف شد با نماد K نشان داده مي شود و هر درجه مقياس آن با سانتيگراد برابر است و فقط بايد با عدد 273.15 جمع شود. عدد صفر درجه كلوين پايين ترين دمايي است كه از نظر تئوري قابل مشاهده است ولي از نظر تجربي تنها مي توان به اين دما نزديك شد. مقياس فارنهايت بيشتر در ايالات متحده آمريكا مورد استفاده قرار مي گيرد كه در فشار بارومتريك سطح دريا در اين مقياس آب در 32 درجه فارنهايت يخ مي زند و در 212 درجه فارنهايت به جوش مي آيد.

در برج خنك كننده هم اندازه گيري و محاسباتي كه بروي دما انجام مي شود نقش اصلي را دارد. به وسيله دماهاي ورود و خروج آب در برج خنك كننده است مي توان محاسبه راندمان برج خنك كننده را انجام داد و يا ظرفيت حرارتي كولينگ تاور را طراحي نمود، جهت مطالعه بيشتر نيز مي توانيد به مطلب ” دماي مرطوب برج خنك كننده ” مراجعه فرماييد.

 

https://badrantahvie.com/temperature-converter/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۷:۲۰ توسط:بادران موضوع:

نقشه برج خنك كننده

نقشه برج خنك كننده شامل مجموعه پلان هايي از ساختار كولينگ تاور، نحوه لوله كشي و نقشه فوندانسيون مي باشد، اين نقشه ها به طور معمول بوسيله سازنده و يا طراح تهيه مي شود. در نقشه سازه كولينگ تاور بخش هاي مختلف دستگاه به صورت انفجاري مشخص مي شود و نوع و سايز متريال در هر بخش از سازه مشخص مي گردد، در نقشه لوله كشي محل ورود و خروج آب، نوع اتصالات ، سايز لوله ها و محل قرار گيري پمپ ها مشخص مي گردد و در نقشه فندانسيون ابعاد و محل ساخت بستر و پايه ها جهت نصب كولينگ تاور مشخص مي گردد..

نقشه سازه برج خنك كننده

نقشه ساختاري برج خنك كن نشان دهنده خود سازه، بخش هاي كولينگ تاور به صورت تفكيك شده و نوع متريال به كار رفته مي باشد. اين نقشه توسط سازنده دستگاه تهيه مي شود و در اختيار كاربر دستگاه قرار مي گيرد و او را از محل قرار گيري اجزا، نوع و متريال به كار رفته آگاه مي كند تا در زمان بروز مشكل امكان بررسي و تعميرات امكانپذيرتر و آسان تر باشد.

همانطور كه در تصوير بالا مي بينيد محل قرار گيري هر كدام از اجزا كولينگ تاور و نوع متريال به كار رفته مشخص شده است، اين اطلاعات مي تواند با جزئيات بيشتر باشد مثلا براي پكينگ اين اطلاعات اعلام گردد:

  • پكينگ جريان مخالف ، جنس Rigid PVC ، ضخامت ورق 400 ميكرون ، گام پكينگ 19 ميليمتر ، سطح تماس 150 متر مربع در هر متر مكعب ، مقاومت حرارتي 65 درجه سانتيگراد

يا براي الكتروموتور اين اطلاعات اعلام شود:

  • الكتروموتور جريان متناوب سه فاز ، برند زيمنس ، كلاس حرارتي F ، حفاظت IP55 ، برند زيمنس فلنج دار ، سرعت دوران 1450 دور در دقيقه ( به همراه دفترچه راهنماي الكتروموتور )

بنابراين به نفع كاربر است تا اطلاعات بيشتري در مورد دستگاه در اختيار داشته باشد تا در كنار دفترچه نگهداري و تعميرات در مواقع لزوم بتواند تصميمات و اقدامات صحيح انجام بدهد.

نقشه برج خنك كننده شامل مجموعه پلان هايي از ساختار كولينگ تاور، نحوه لوله كشي و نقشه فوندانسيون مي باشد، اين نقشه ها به طور معمول بوسيله سازنده و يا طراح تهيه مي شود و در اختيار كاربر قرار مي گيرد.

نقشه لوله كشي برج خنك كن

نقشه لوله كشي برج خنك كننده نقشه اي شماتيك يا سه بعدي از مسير لوله كشي ، سايز لوله كشي ، محل قرار گيري تجهيزات و پمپ مي باشد. اين نقشه توسط طراح سيستم تهيه مي شود و مي تواند در چندين صفحه و شامل جزئيات بسيار زيادي باشد.

اين نقشه هم از آن جهت اهميت دارد كه محل قرارگيري كليه تجهيزات در سيستم مشخص است. سايز و نوع مسير لوله كشي به كار رفته و يا مشخصات پمپ ها و تجهيزات ديگر كاملا مشخص شده است، بنابراين بررسي مشكلات بوجود آمده و آناليز سيستم با اين اطلاعات انجام مي پذيرد.

نقشه فوندانسيون برج خنك كن

نقشه فوندانسيون برج خنك كننده عبارتست از نقشه اي كه محل و ابعاد قرار گيري پايه و بستر كولينگ تاور را مشخص مي كند، اين نقشه به وسيله سازنده كولينگ تاور تهيه و اعلام مي گردد كه اطلاعات كامل در مورد نوع متريال لازم و ابعاد دقيق محل قرار گيري پايه ها در اختيار كاربر قرار مي گيرد.

اين فوندانسيون بوسيله كاربر آماده مي شود و سپس كولينگ تاور بروي آن قرار مي گيرد. رعايت ابعاد نقشه و دقت طراحي اهميت بسيار دارد زيرا كولينگ تاور بايد به درستي بروي پايه ها قرار گيرد تا ايستايي مناسب داشته باشد.

پرسش هاي فني خود را مي توانيد در صفحه ما در Able2know مطرح فرماييد.

https://badrantahvie.com/cooling-tower-plan/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۱۰:۱۲ توسط:بادران موضوع: